Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Wspieranie osób starszych w czasie pandemii jest bardzo ważne, ale praktyka z kwietnia br. pokazała, że godziny dla seniorów nie są trafionym pomysłem. Sklepy w tym czasie były i ponownie będą niemal puste, bo z doświadczenia wiemy, że osoby starsze i tak kupują w różnych godzinach. Placówki handlowe przyniosą mniejsze dochody do budżetu z tytułu podatków.

Na spadek obrotów wyraźnie wskazują dane CMR Panel z kwietnia br., kiedy funkcjonowały godziny dla seniorów. W tym czasie wyraźnie spadała też liczba transakcji.

W przeddzień epidemii najrówniej wszystkie rodzaje sklepów traktowali najwięksi producenci m.in. makaronów i środków do prania – wynika z najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, opracowywanego przez Grupę Eurocash oraz Polską Izbę Handlu. Oznacza to, że produkty takie jak makarony Lubella lub EkMak albo proszki do prania Persil, E, Ariel lub Vizir można było znaleźć w dyskontach, supermarketach i sklepach niezależnych w podobnym wyborze i za porównywalną cenę.

Polska Izba Handlu zwróciła się do Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Klimatu i innych w sprawie potrzeby zwolnienia z podatku VAT darowizn. Obecnie obowiązujące przepisy prawa nie zaspokajają w sposób należyty potrzeb oraz interesów różnych grup społecznych.

Skala zapotrzebowania tego typu rozwiązań znacznie przewyższa zakrestymczasowo wprowadzonych zwolnień podatkowych.W Polsce funkcjonuje wiele branż, które ze względu na wysokie koszty związane z przekazaniem darowizny, nie decydują się na skierowanie towarów nadających się do użytku innym podmiotom w celach dobroczynnych.W efekcie produkty te poddawane są utylizacji bądź innej formie niszczenia. Mowa tutaj o takich produktach, jak: sprzęt elektroniczny, odzież oraz inne artykuły nieżywnościowe, tj. wyroby wykonane z użyciem plastiku lub zawierające minerały oraz związki chemiczne­ – wymienia Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 67 (6/2020)

Co w nim znajdziesz?

  • Waldemar Nowakowski, prezes PIH, o działaniach Izby wspierających handel w czasie pandemii koronawirusa
  • VAT od darowizn – nadal ważny temat dla wielu firm oraz potrzebujących
  • Producenci FMCG zrównują swoją ofertę w różnych rodzajach sklepów
  • Maciej Ptaszyński, wiceprezes PIH, o obciążeniach biurokratycznych, które da się zmniejszyć i potrzebie konsultacji stanowionego prawa
  • Wideokonferencja PIH ws. zakazu sprzedaży papierosów mentolowych
  • Apel PIH do Ministra Finansów o obniżenie opłat transakcji bezgotówkowych
  • Sieć Intermarche sukcesywnie rozwija usługę e-commerce
  • Dr Magdalena Kot o Pracy zdalnej w czasie pandemii
  • Sektorowa Rada Kompetencji w Handlu – korzyści dla sektora handlu
  • KIG – polski arbitraż rośnie w siłę

 

kliknij tutaj

PIH logo n mini

 

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w maju 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,7% wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 20%. W maju 2020 r. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej niż przed rokiem, ale robili większe zakupy – średnia wartość transakcji w maju 2020 r. wyniosła 19,6 zł, czyli o 30% więcej niż rok wcześniej i o 16% więcej niż w kwietniu 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2020 r.: mdm -0,8% , rdr +5,7%

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +3,9%

25 maja br. Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego i hurtowego, zwróciła się do Ministra Finansów o podjęcie działań dotyczących obniżenia ponoszonej przez detalistów opłaty MSC. W ostatnim czasie właściciele małych sklepów ponoszą większe koszty związane z transakcjami bezgotówkowymi, co jest efektem zmiany preferencji klientów w kwestii płatności wywołanej w duże mierze zagrożeniem epidemicznym.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w kwietniu 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,4% wyższa niż w kwietniu 2019 r., podczas gdy liczba transakcji obniżyła się w tym czasie aż o 30%. Klienci odwiedzali pobliskie placówki rzadziej, ale robili tam znacznie większe zakupy – średnia wartość transakcji w kwietniu 2020 r. wyniosła 23,09 zł, czyli o 50% więcej niż rok wcześniej i o 19% więcej niż w lutym 2020 r.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2020 r.: mdm -0,9% , rdr +5,4%

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

Targi Opakowań i Technologii Pakowania

18-19 listopada 2020

Sosnowiec

opak wag 400x300px kopia