Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu wyraża zaniepokojenie projektem rozporządzeń dyrektywy tytoniowej. Wymaga się, aby nowe obowiązki w zakresie śledzenia wyrobów tytoniowych zaczęły obowiązywać od maja 2019 r., a wciąż nie jest jasne, czego się oczekuje od sektora handlu. 

Komisja Europejska zakłada przyjęcie rozporządzeń wykonawczych do końca 2017, ale pierwszy projekt tych rozporządzeń ukazał się dopiero na początku września i państwa członkowskie, w tym Polska, nie miały możliwości ich analizy. Jest to tym bardziej niepokojące, że rozpoczęcie wdrażania systemu śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów rozpocznie się już w 2018. Takie tempo prac uniemożliwia ustanowienie i przetestowanie zaproponowanego systemu w odpowiednim czasie.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła w sierpniu 2017 o 8,8% rok do roku – dane Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,1% wyższa niż w lipcu 2017 r. i o 8,8% wyższa niż w sierpniu 2016 r. Do wzrostów przyczyniła się głównie fala upałów na początku miesiąca, która przełożyła się na większy niż w lipcu popyt na napoje i lody.

Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w w czerwcu 2017 r. i o 3,3% wyższa niż w lipcu 2016 r. Liczba transakcji zaraportowanych w ostatnim miesiącu była o 2% niższa niż w lipcu 2016 r.

W porównaniu z czerwcem br. średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,6%. W lipcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,07 zł, czyli o 5,3% więcej niż rok wcześniej. 

Rząd przesunął termin zawieszenia ustawy o podatku od handlu do 1 stycznia 2019 roku.

– W czerwcu Komisja Europejska uznała, że podatek handlowy w Polsce jest nieuzasadnioną pomocą państwa – wobec tego dalsze zawieszenie podatku przez polski rząd jest słuszną decyzją. Środowisko handlu popierało przyjętą w 2016 wersję podatku, jeżeli nie może ona zostać wdrożona, nie widzimy innej możliwości, dlatego też warto poczekać na wyrok TSUE. Do tego czasu nie ma innej opcji, zatem zawieszenie tego podatku do 2019 wydaje się najbardziej rozsądnym rozwiązaniem  komentuje Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce weszła w życie 1 września 2016 roku. Wtedy też Komisja Europejska zawiesiła pobieranie tego podatku i rozpoczęła postępowanie wyjaśniające. Polski rząd zawiesił zatem jego pobieranie do 1 stycznia 2018 roku. W czerwcu Komisja Europejska wydała decyzję, że podatek ten jest w Polsce nieuzasadnioną pomocą państwa. 

Piąta edycja raportu Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie” przygląda się dokładnie rynkowi wody butelkowanej. To kolejna już kategoria, w której lokalni producenci prowadzą bardziej przyjazną małoformatowym politykę sklepom niż najwięksi gracze. Oto zwycięzcy rankingu w kategorii „Woda”.

Jak wynika z danych CMR, w czerwcu 2017 obroty sklepów małoformatowych do 300m2 były wyższe o 3,9% w porównaniu do maja 2017 oraz o 5,6% wyższe w porównaniu do czerwca ubiegłego roku.

W czerwcu, wraz z rozpoczęciem lata oraz pojawieniem się wysokich temperatur klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po produkty, które przyniosą ochłodę i pomogą ugasić pragnienie. Wartość sprzedaży lodów impulsowych wzrosła w porównaniu do poprzedniego miesiąca o 20% oraz o ok. 3% w porównaniu do czerwca ubiegłego roku. Obroty generowane przez wodę mineralną były o ok. 8% wyższe niż maju 2017, jednak o ok. 4% niższe niż w czerwcu ubiegłego roku. Na napoje gazowane klienci wydali o 10% więcej niż w maju b.r. oraz o niemal 4% więcej niż w czerwcu 2016.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 49 (7/2017)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

Promocja zdrowia w pracy

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

26 września 2017

Katowice

Kongres AUE

26 września 2017

Katowice

Kurs dla menagerów HR

Warszawa

14-15 października 2017

18-19 listopada 2017 

IV Konferencja i Targi Producentów Marek Własnych

25-26 października 2017

Kielce

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin