Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu zwróciła się do Sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju, z prośbą o zmianę w procedowanej ustawie o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Obowiązek przekazywania żywności organizacjom pożytku publicznego powinien dotyczyć sklepów powyżej 500 m2, a nie 250 m2 jak, jest teraz w projekcie ustawy.

Obecnie mali i średni polscy przedsiębiorcy prowadzący tysiące placówek handlu detalicznego bardzo często posiadają sklepy o powierzchni przekraczającej 400 m2, a nadal według licznych metodologii są to podmioty kwalifikowane jako małe sklepy. U przedsiębiorców posiadających np. jeden czy dwa sklepy o powierzchni rzędu 400 - 500 m2 – co w przypadku handlu niezależnego jest częste – skala operacji handlowych nie jest duża. Sklepy te nie posiadają zaawansowanej infrastruktury technicznej (centralnych magazynów, systemów komputerowych śledzących towar).Tego typu rozwiązania cechują między innymi duże sieci handlowe, dla których często dominującą wielkością jest powierzchnia sklepu rzędu od 600 do ponad 1000 m2.

Na środę 12 czerwca zaplanowane jest się pierwsze czytanie ustawy, która ma ograniczyć zatory płatnicze.

Nowe założenia mają regulować transakcje biznesowe między dużymi przedsiębiorcami a mikro-, małymi- lub średnimi firmami. Mają nałożyć na kupującego obowiązek zapłaty za towary w określonym terminie – maksymalnie do 60 dni. Są jednak branże, które nie powinny podlegać takim zasadom, bo rządzą się odmiennymi regułami. Dla nich zbyt rygorystyczne podejście do problematyki płatności może zaszkodzić poprzez zbytnie ujednolicenie i niedostosowane do specyfiki biznesu.

Kwiecień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych CMR i PIH, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 4,5% wyższe niż w lutym, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2%. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2019 r.: mdm +4,5% , rdr 13,7%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +2,4%.

Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w maju 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 2% wyższe niż w kwietniu, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o 3%. W porównaniu gorącym majem 2018 r. liczba transakcji obniżyła się jednak o 3,8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w maju 2019 r.: mdm +2% , rdr +3,9%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,9%.

We wtorek Rada Ministrów rozpatrzy ustawę, która ma ograniczyć zatory płatnicze. Proponowane zmiany są celowe i pożądane, jednak nie uwzględniają specyfiki niektórych branż oraz są zbyt ogólne. Może to doprowadzić do ograniczenia udziału małych i średnich przedsiębiorców w rynku.

Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego, z satysfakcją przyjęła wiadomość o uruchomieniu dzisiaj przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych rejestracji podmiotów gospodarczych, w tym sklepów i hurtowni, które prowadzą sprzedaż wyrobów tytoniowych. Rejestracja jest częścią unijnego systemu śledzenia ruchu i pochodzenia tych produktów. Podmioty mogą się rejestrować na stronie www.idissuer.pl.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w lutym 2019 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do lutego 2018 r. wzrosła o 10%, a liczba transakcji była o prawie 5% wyższa niż przed rokiem. W porównaniu ze styczniem 2019 r. obroty obniżyły się o 2,8%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 1%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2019 r.: +10% rdr, -2,8% mdm

Produkt Polski

Produkt Polski logo

Targi ExpoOPAKOWANIA 2019

20-21 listopada 2019

Sosnowiec

opakowania 400x300px

Kongres Mięsny

27 lutego 2020

Warszawabanery KM 2020 PIH 400x300

VII MIĘDZYNARODOWE TARGI ŻYWNOŚCI I NAPOJÓW

21-23 kwietnia 2020

Warszawa

21 23.04.2020 2