Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

W styczniu 2016 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 4,3% wyższa niż w styczniu 2015 r. i o 17,6% niższa niż w grudniu 2015 r. Średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych w styczniu wyniosła 12,75 zł, co oznacza wzrost o 4% rdr i spadek o 6% mdm.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 33 (2/2016)

kliknij tutaj

Polska Izba Handlu liczy na to, że Ministerstwo Finansów oraz cały rząd zmienią ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej, tak by odzwierciedlała postulaty małych i średnich polskich handlowców, a w szczególności nie dyskryminowała polskich przedsiębiorców zrzeszonych w sieciach franczyzowych, partnerskich i spółdzielczych. W środę minister finansów będzie rozmawiał z organizacjami zrzeszającymi handlowców na temat ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Konferencja prasowa PIH, 4 lutego 2016, godz. 11.00

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej to projekt ustawy o zniszczeniu polskiego handlu.

Czy tak miało być?

Zapraszamy Państwa do zapoznania się z opracowaniem PIH dot. ostatnich prac nad projektem ustawy o podatku od sklepów.

Tutaj>>>

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą, najszerszą reprezentacją handlu detalicznego i usług w Polsce. Zrzeszamy obecnie około 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Braliśmy udział w konsultacjach podatku od hipermarketów jako członek Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.

Szanowni Państwo, Polscy Handlowcy!

Zwracamy się do Was z wezwaniem do działania w związku z projektem ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Ustawa ta miała wyrównywać szanse polskich handlowców w walce o polski rynek z zagranicznymi dyskontami i hipermarketami. W przedstawionej wersji ustawa nie tylko nie wyrównuje szans, ale może wzmocnić największe sieci kosztem polskich handlowców. Ustawa zawiera trzy kluczowe narzędzia osłabienia polskich kupców:

Czy Pani Premier Szydło wie, że projekt ustawy opracowany przez Ministerstwo Finansów działa na korzyść dyskontów? Nowe założenia ustawy zamiast wyrównać szanse zniszczą 25 lat integracji handlu w Polsce.

Uderzenie podatkiem w sieci franczyzowe, co planuje Ministerstwo Finansów, uderza w tradycyjny handel w Polsce. Jeśli ten podatek rzeczywiście wejdzie w życie, to prace straci tysiące ludzi.  A przecież niecałe dwa tygodnie temu pani premier Beata Szydło zapewniała handlowców, że podatek od hipermarketów ma dać możliwość konkurowania polskim małym firmom handlowym. Przekonywała, iż chodzi o to, „żebyśmy mogli powiedzieć polskim kupcom, polskim firmom rodzinnym, że dajemy im narzędzie, które, jeżeli umiejętnie zostanie wykorzystane, da im szansę konkurowania i utrzymywania się na rynku.

Systemy franczyzowe i narzędzia marketingowe zbudowane wokół wspólnej marki są głównymi narzędziami, które NIEZALEŻNE małe sklepy wykorzystują aby móc podejmować konkurencyjną walkę z hipermarketami i dyskontami. Siła polskich przedsiębiorców jest oparta o korzyści płynące ze wspólnej pracy w ramach organizacji spółdzielczych lub franczyzowych. Objęcie ich podatkiem uderza w rentowność i możliwość konkurencyjnej walki – wyjaśnia Izba -To dzięki franczyzie i spółdzielczości w Polsce istnieją jeszcze inne sklepy niż tylko dyskonty i hipermarkety – mówi  prezes PIH Waldemar Nowakowski.

Wg informacji , które podaje ministerstwo, organizatorzy systemu franczyzowego mieliby płacić podatek w imieniu sklepów. A przecież organizator systemu franczyzowego nie prowadzi sprzedaży detalicznej, co więcej, często  nawet nie zna wielkości sprzedaży poszczególnych sklepów. W większości przypadków w Polsce sieci franczyzowe to wspólne logo, które indywidualnym przedsiębiorcom daje większą rozpoznawalność. Mniejsze sklepy po to się zrzeszają w sieciach franczyzowych by  negocjować u dostawców dobre warunki by sprostać konkurencji,  opracowywać wspólne strategie promocyjne i programy lojalnościowe. Dzięki wspólnej pracy na rzecz poprawy konkurencyjności swoich sklepów mogą się przeciwstawić sile dyskontów – stwierdza Nowakowski.

Jeśli rząd zaakceptuje propozycje ministerstwa finansów sklepy będą ukarane podwójnie – albo będą objęte podatkiem jako uczestnicy sieci, albo stracą wsparcie dzięki któremu mogły prowadzić dotychczasową walkę z dyskontami i hipermarketami. W takim wypadku zrzeszanie się i współpraca stracą sens.  Sklepy zostaną bez wsparcia, bo samodzielnie  nie będą mogły pozwolić sobie na marketing, na gazetkę czy promocje. Będą upadać jeden po drugim – rodzinne polskie firmy, które bez takiego podatku miały szansę aby przetrwać. Wkrótce zostaną już tylko dyskonty i hipermarkety które wejdą w miejsce oczyszczone po polskim handlu który zostanie zniszczony przez podatek. 

Dlatego apelujemy - jeśli rząd chce wesprzeć małe i średnie firmy handlowe w Polsce, niech nie wprowadza podatku w tym kształcie. A jak mówiła Pani Premier: ten podatek miał dać właśnie możliwość konkurowania z hipermarketami i dyskontami… tymczasem on zniszczy polskie firmy wysyłając tysiące ludzi na bruk.

 

Polska Izba Handlu jest największą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce. Skupia ponad 30 tysięcy polskich sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych, a także firmy usługowe.

 

 

 

 

Promocja zdrowia w pracy

Fresh Market

21 września 2017

Ożarów Mazowiecki

Herosi Polskiej Przedsiębiorczości

26 września 2017

Katowice

Kongres AUE

26 września 2017

Katowice

China Expo - China Brand Show Poland 2016

14 - 16 września 2017

Warszawa

CHINA20174 baner 400x300 01

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin