Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu zwróciła się do Ministerstwa Finansów z prośbą o zwolnienie z naliczania VAT-u produktów przekazanych jako darowizny.

– W związku z epidemią koronawirusa wszyscy z dnia na dzień znaleźliśmy się w odmiennej niż dotychczas sytuacji. Jednak w tym trudnym czasie jesteśmy świadkami gestów wielu firm, które wspierają działania w walce z epidemią. Warto im to ułatwić. Mamy sygnały od przedsiębiorców, którzy chcieliby pomóc, jednak problemem jest konstrukcja polskiego prawa – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

31 marca wprowadzono nowe obowiązki dotyczące działania sklepów, aby im sprostać niezbędne jest wsparcie instytucjonalne rządu – z taka prośbą Polska Izba Handlu zwróciła się do Minister Rozwoju Jadwigi Emilewicz. Wytyczne zakładają m.in. udostępnienie rękawiczek jednorazowych klientom oraz płynów dezynfekcyjnych. Wobec coraz mniejszej dostępności na rynku jednorazowych foliowych rękawic oraz środków odkażających większość sklepów w Polsce może nie być w stanie spełnić tego obowiązku.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lutym 2020 r. zarówno łączna wartość sprzedaży oraz liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,8% wyższa niż w styczniu 2020 r. W porównaniu z lutym 2019 r. obroty wzrosły natomiast aż o 11,2%, natomiast łączna liczba transakcji zwiększyła się o 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2020 r.: mdm +2,8%, rdr +11,2%

Polska Izba Handlu, organizacja zrzeszająca 30 000 sklepów, dystrybutorów oraz hurtowni spożywczych i drogeryjnych prowadzących główne centra dystrybucyjne żywności w kraju oraz firmy z otoczenia FMCG, zwraca się do Rządu o działania zapewniające ciągłość dostaw żywności w związku ze stanem zagrożenia epidemiologicznego w Polsce.

– Wszyscy z dnia na dzień znaleźliśmy się w odmiennej niż dotychczas sytuacji. W dużej mierze dotyczy to branży handlu, której sprawne działanie jest teraz niezwykle ważne, aby zapewnić społeczeństwu dostęp do żywności. Głównym problemem, z jakim spotyka się teraz ten sektor, jest brak ludzi do pracy. Kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej liczby zmotywowanych pracowników i środków bezpieczeństwa. Proponujemy, aby Rząd jak najszybciej wprowadził „Pakiet dla zapewnienia ciągłości dostaw żywności” – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Podczas dzisiejszych konsultacji w udziałem wiceministra zdrowia Polska Izba Handlu po raz kolejny wystąpiła z wnioskiem, aby na końcowym etapie prac parlamentarnych wprowadzić niezbędne dla handlu niezależnego oraz małych i średnich przedsiębiorstw zmiany w ustawie o opłacie od napojów słodzonych.

Projektowana ustawa zasadniczo zmienia funkcjonowanie rynku handlu detalicznego i będzie miała ogromny wpływ na sytuację wszystkich jego uczestników, a w szczególności niezależnych polskich handlowców, dla których napoje stanowią znaczące źródło obrotów oraz obszar walki konkurencyjnej z dyskontami.

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu,w styczniu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2019 r. wzrosła o 2,5%, chociaż liczba transakcji była o około 3% niższa niż przed rokiem. W porównaniu z grudniem 2019 r. obroty obniżyły o 14,9%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2020 r.: mdm -14,6%, rdr +2,5%

  • Niejasności w kwestii naliczania opłat dot. napojów słodzonych oraz alkoholowych  w małych pojemnościach
  • Problemy definicyjne
  • Ryzyko nieszczelności proponowanych przepisów
  • Tworzenie nowych skomplikowanych zobowiązań zamiast wykorzystania istniejących mechanizmów

Takie m.in. uwagiwobec wniesionego do Sejmu Rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów zgłasza Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, jednocześnie apelując o przeprowadzenie dodatkowych konsultacji społecznych w sprawie projektu.

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2