Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Po wczorajszym posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego można stwierdzić jedno – handlowcy w Polsce nie akceptują projektu podatku od handlu detalicznego w wersji liniowej. Przedstawione wczoraj propozycje nie korespondują w żaden sposób z praktyką gospodarczą i maja się nijak do funkcjonowania handlu detalicznego produktów spożywczych – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Analiza polskiego rynku spożywczego wskazuje, że jego rzeczywisty obraz jest dość odległy od stereotypowego postrzegania. Większość kategorii zdominowana jest przez 3 - 5 producentów spożywczych, z których znacząca część to podmioty zagraniczne. Przy rozważaniu o sposobie kształtowania relacji producentów i dystrybutorów należy brać pod uwagę, że nie każdy producent „polskiej żywności” to polski przedsiębiorca, a wręcz przeciwnie – że wielu z nich to wielkie, międzynarodowe korporacje.

W sejmie pojawił się nowy pomysł na wprowadzenie liniowego podatku od obrotu z równą stawką dla wszystkich, bez kwoty wolnej. Jest to konsekwencją tego, że pobieranie podatku od handlu zostało zawieszone, po tym jak Komisja Europejska wszczęła postępowanie ws. tej daniny.

W związku z prowadzonymi pracami dotyczącymi ograniczenia handlu w niedziele oraz faktem, że regulacja ta niesie za sobą niezwykle złożone skutki gospodarcze i społeczne Polska Izba Handlu zdecydowała o przeprowadzeniu w tej sprawie ankiety wśród przedsiębiorców – właścicieli sklepów - których oprócz konsumentów zmiana ta dotknie najbardziej. W ankiecie wzięło udział 5700 niezależnych właścicieli sklepów spożywczych, zarówno zrzeszonych w sieciach franczyzowych lub partnerskich jak i niezrzeszonych w żadnej sieci - Została ona przeprowadzona pomiędzy 27 września i 12 października 2016.

We wrześniu 2016 r. wartość całkowitej sprzedaży w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 była o 9,8% wyższa niż we wrześniu 2015 r. i o 4,2% niższa niż w sierpniu 2016 r. Średnia wartość transakcji wyniosła we wrześniu 12,02 zł, o 7% więcej niż rok wcześniej.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 41 (10/2016)

kliknij tutaj

PIH logo n mini

W sierpniu 2016 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wzrosła o 2,4% w ujęciu rdr i spadła o 2,2% w ujęciu mdm. Średnia wartość transakcji w sierpniu 2016 r. wyniosła 12,30 zł, prawie tyle samo co w lipcu 2015 r. i o 7,4% więcej niż w sierpniu 2015 r. 

Konkursu na najlepsze stoisko mięsno-wędliniarskie

baner KM 2018 konkurs 400x300

Konkurs Market Roku 2018

baner MR 2018 konkurs v

Targi Opakowań

21-22 listopada 2017

Sosnowiec

PL Show 2017

7 - 8 grudnia 2017

Lublin

Monitoring wizyjny a unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO)

12 grudnia 2017

Warszawa

monitoring 400x300

Kongres Mięsny 2018

1 marca 2018

Warszawa

baner KM 2018 03

POLAGRA FOOD

8-10 maja 2018

Poznań

polagra