Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w styczniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,7% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o prawie 2% w porównaniu ze styczniem 2021 r., kiedy obowiązywały obostrzenia zawiązane z drugą falą pandemii.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2022 r.: -14,4% mdm , +4,7% rdr

Najwięcej transakcji odnotowano w tygodniu rozpoczynającym się 10 stycznia, czyli w momencie powrotu dzieci i młodzieży do szkół (rok temu od razu po przerwie świąteczno-noworocznej nastąpiły ferie).

Pogoda (tegoroczny styczeń był znacznie cieplejszy od ubiegłorocznego) i brak ograniczeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu, a co za tym idzie wstępowania przy okazji do pobliskich sklepów po impulsowe zakupy. W ostatnim miesiącu klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w styczniu 2021 r., ale robili mniejsze zakupy (więcej było transakcji dotyczących zakupu 1-2 produktów). W styczniu 2022 r. w przeciętnym koszyku były średnio 4 produkty – to nieco mniej niż przed rokiem, ale więcej niż dwa lata wcześniej, czyli jeszcze przed pandemią. Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych wydawali na zakupy średnio 20,13 zł, czyli o około 3% nieco więcej niż rok wcześniej i aż o 25% więcej niż w styczniu 2020 r.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -1,1 %

Duży wpływ na wzrost obrotów w styczniu 2022 r. miały rosnące ceny. Wysokie wzrosty w ujęciu wartościowym odnotowały kategorie, które znacząco zdrożały w porównaniu z poprzednim rokiem, jak olej (średnia cena za litr była o około 50% wyższa niż przed rokiem), masło (wzrost ceny średnio o 46%), mąka (wzrost o 25%) czy cukier. Drożejące kategorie odnotowały jednak duże spadki w ujęciu wolumenowym – wydatki na olej były w styczniu o 18%, a na masło o 11% wyższe niż przed rokiem, ale w przeliczeniu na kilogramy klienci kupili ich o ponad 20% mniej niż przed rokiem. Wzrosty wartości sprzedaży z jednoczesnym spadkiem wolumenowym dotyczyły również wielu innych kategorii kulinarnych spośród m.in. produktów mlecznych, tłuszczów i produktów zbożowych.

W styczniu 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 16%), wody czystej (liczba sprzedanych butelek była o 10% wyższa niż przed rokiem), a także słodyczy impulsowych. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również dania gotowe. Rzadziej na paragonach pojawiały się natomiast alkohole, z wódkami czystymi na czele - sprzedaż tej kategorii w przeliczeniu na litry spadała o ponad 10% w porównaniu ze styczniem 2021, kilkuprocentowe spadki odnotowały również piwa i wódki smakowe.

 W porównaniu z grudniem 2021 r. łączne obroty sklepów małoformatowych w styczniu spadły o 14,4%, a liczba transakcji była o 7,6% niższa niż rok wcześniej.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w styczniu 2022: -24,1% mdm , +1,1% rdr.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2