Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Franczyzobiorcy, franczyzodawcy oraz organizacje branżowe przyjęły Kodeks Dobrych Praktyk dla rynku franczyzy. Jest to pierwsza inicjatywa w obszarze podnoszenia standardów współpracy w tym sektorze, wspólna dla obu stron relacji franczyzowej. Pod Kodeksem podpisali się dotąd franczyzobiorcy zrzeszeni w Polskim Stowarzyszeniu Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, a także sieci franczyzowe: Delikatesy Centrum, Lewiatan czy Żabka Polska. Współinicjatorami projektu są Polska Izba Handlu oraz Polska Organizacja Franczyzodawców, a patronują mu także Federacja Przedsiębiorców Polskich, Konfederacja Lewiatan oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Kodeks Dobrych Praktyk pozostaje inicjatywą otwartą dla wszystkich podmiotów działających na rynku franczyzy w Polsce.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 2% wyższa niż w czerwcu 2020 r., a liczba transakcji wzrosła a tym czasie o niespełna 3%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2021 r.: mdm +5,3% , rdr + 1,6 %

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w kwietniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,3% niższa niż w kwietniu 2020 r., mimo iż liczba transakcji wzrosła a tym czasie o 8,7%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2021 r.: mdm +0,3% , rdr -8,3%

Zwracamy uwagę na problem, jaki każdego dnia uderza w wielu polskich potrzebujących, którzy korzystają z pomocy organizacji charytatywnych oraz przedsiębiorców chcących im pomóc. Polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy przekazującego produkty przemysłowe na rzecz organizacji pożytku publicznego zapłacenia VAT-u od takich darowizn, zgodnie ze stawką właściwą dla danego towaru, obliczoną na podstawie początkowej ceny sprzedaży. Zwolnienie z podatku VAT-u, które istnieje w przypadku działalności charytatywnej dotyczy jedynie łatwo psujących się artykułów spożywczych, niektórych sprzętów IT oraz wąskiego zakresu produktów przeznaczonych do walki z koronawirusem – taki katalog artykułów odpowiada niewielkiej części potrzeb. Niestety powoduje to, że utylizacja niesprzedanych rzeczy jest tańsza niż oddanie ich potrzebującym. Z pewnością przepisy te wymagają zmiany, aby polscy przedsiębiorcy mieli opłacalną ekonomicznie możliwość robienia darowizn na rzecz potrzebujących zwłaszcza w dobie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa.

Zakończyliśmy Wirtualny Kongres Handlu Spożywczego – nowe wydarzenie branżowe, które szeroko pokazało aspekty relacji producenta z siecią handlową. Do udziału zostały zaproszone różne podmioty działające na rynku handlu spożywczego. Prezentacje podczas Kongresu pokazały obraz zależności dostawca – sklep z kilku perspektyw. Można było też odwiedzać wirtualne stoiska producentów oraz sieci handlowych – pozwoliło to poznać bliżej działanie wielu firm oraz wymienić się doświadczeniami podczas czatów. Wydarzenie zakończyło się dyskusją z udziałem ekspertów i praktyków dotyczącą łańcucha dostaw. Kongres odwiedziło ponad 280 osób.

Kongres prowadził Marek Bielski, współorganizator wydarzenia z Gemini Group https://geminigroup.pl/

Grupa GEMINI od ponad 20 lat funkcjonuje na rynku promocyjno-wydawniczym, związanym z szeroko rozumianym przetwórstwem spożywczym.
W skład Grupy wchodzą następujące brandy: portal MEATplace.pl; Kongres MEATing oraz MEATing-online.pl; miesięcznik „Rzeźnik polski” oraz portal mieso.com.pl; Program promocyjny „Doceń polskie”; Gemini PR, Gemini Virtual Congress Center.

 

WKHS logo FINAL

 

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w marcu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,8% niższa niż w marcu 2020 r., natomiast liczba transakcji spadła a tym czasie o 7,4%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w marcu 2021 r.: mdm + 14,7% , rdr -8,8%

Polska Izba Handlu przygotowała petycję do Senatu RP ws. zwolnienia z VAT-u darowizn produktów przemysłowych.

Zdarzają się sytuacje, że np. sklepy z odzieżą wyrzucają niesprzedane kolekcje zamiast oddać je potrzebującym. Dotyczy to nie tylko ubrań, ale wielu produktów przemysłowych – niektórych sprzętów elektronicznych, przyborów szkolnych, środków czystości, mebli, wyposażenia domowego itp.

Dlaczego? Polskie przepisy wymagają od przedsiębiorcy-darczyńcy przekazującego produkty przemysłowe zapłacenia podatku VAT od takich darowizn. Niestety powoduje to, że utylizacja niesprzedanych rzeczy jest tańsza niż oddanie ich potrzebującym. Ma to także zły wpływ na środowisko. Pomnażanie strat jest sprzeczne z ideą działalności gospodarczej – zwłaszcza w dobie kryzysu pandemicznego firmy nie zawsze mają środki, aby zapłacić podatek VAT od darowizn.

logo franczyza kodeks

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2