Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Konsumenci chcą, aby papierosy slim były nadal dostępne w cienkich opakowaniach – Rząd chce tego zakazać. 85% palaczy uważa, że nowe przepisy będą wprowadzać konsumentów w błąd – wynika z badań Polskiej Izby Handlu.

Organizacje zrzeszające podmioty zajmujące się handlem i usługami złożyły w kancelarii Premiera Mateusza Morawieckiego pismo z prośbą o reaktywowanie Rady Konsultacyjnej ds. Handlu i Usług przy Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Jak pokazują dane CMR, w marcu 2018 r. liczba transakcji zaraportowanych w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% wyższa niż w lutym 2018 r., a całkowita wartość sprzedaży zwiększyła się o 23%. Wzrost ten wynikał nie tylko z większej liczby dni (marzec był o 3 dni dłuższy niż luty), ale też ze zwiększonych zakupów związanych z przygotowaniami do Wielkanocy. W ujęciu rok do roku obroty sklepów małego formatu zwiększyły się o niemal 9%, mimo iż liczba transakcji spadła o 7% – mówi Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu jest zaniepokojona rozszerzeniem przez Państwową Inspekcję Pracy katalogu podmiotów podlegających zakazowi handlu o centra dystrybucyjne, logistyczne i magazynowe. PIP podpiera się interpretacją zawartą we wspólnym stanowisku z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dotyczącym ustawy o zakazie handlu.

Z danych CMR wynika, że w lutym 2018 r. obroty sklepów małoformatowych były o 5,1% niższe niż w styczniu br., a liczba transakcji zmniejszyła się w tym czasie o 6,6%. W porównaniu z lutym 2017 r. odnotowano spadek łącznej liczby paragonów aż o 1,6%, jednak wskutek wzrostu cen wielu kategorii całkowita wartość sprzedaży była o prawie 4,5% wyższa niż rok wcześniej.

Narodowy Bank Polski podejmuje działania, które mają usprawnić funkcjonowanie obrót gotówką w Polsce. Ważne jest zwiększenie trwałości pieniędzy, odporności na fałszerstwa i obniżenie kosztów emisji.

Jak wynika z danych CMR, w styczniu 2018 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w porównaniu do stycznia 2017 r. wzrosła o 3,7%, mimo iż liczba wszystkich zarejestrowanych transakcji zwiększyła się o niecały 1%. W porównaniu do grudnia 2017 r., kiedy sprzedaż była wyższa niż w innych miesiącach względu na przygotowania do świąt, obroty obniżyły o 12%, natomiast łączna liczba transakcji spadła o około 2%.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w styczniu 2018r. – rdr +3,7%, mdm -12%

Cykl konferencji Ministerstwa Finansów dla przedsiębiorców

MPP Bezpieczna Transakcja

Targi TransLogistica Poland

Warszawa

6-8 listopada 2018

tp2018 400x300 pl