Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

STOCKLogo_Poland_FullColour.pngShell_Pecten-CMYK.jpglogo-zabka-01.jpgkzr-ss-spoem.jpglewiatan_new.jpgCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngintermarche_tabela.pngeuro-sklep-d.pngMyShop_jpg.jpgInventage.pngkontigo.pngbrico_kopia.jpgfrisco.jpgEurocash.jpgRYDZ.jpgfaktoriawin.jpgpsd.jpgmaxel.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgdelikatesy.jpgMASPEX_RGB_m.jpgabc-d.pngarsenal.pngBrainPoint-logo-kolor.pngTK_logo_2016mini.jpgmkwiech.jpgblysk.jpgLeroyMerlin.jpgalpan.gifabc-logo.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgShell_logo.svg.pngmaxku.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngODIDO.pnggroszek.jpgbig_ben.jpgKoliber.jpgalmares.jpg

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 68 (9/2020)

Co w nim znajdziesz?

☑ Obszerny materiał o potrzebie uregulowania przepisów dot. sprzedaży alkoholu przez Internet

☑ Raport CMR o wpływie koronawirusa na sprzedaż w sklepach małoformatowych do 300 m2 – podsumowanie ostatnich 6 miesięcy

Koncepcję FROB dot. wdrożenia w Polsce paragonów elektronicznych

Informację od Kancelarii Finansowej Lex o projektowanych zmianach w opodatkowaniu spółek jawnych

Artykuł dr Magdaleny Kot o zaufaniu w organizacji w czasie kryzysu

działalności

☑ Relację Muszkieterów dot. wzrostu zainteresowania założenia własnego biznesu pod znanym szyldem

☑ Komunikat o Sektorowej Ramie Kwalifikacji Handlu i korzyści z jej wdrożenia

 

kliknij tutaj

PIH logo n mini

 

Na początku nakazu noszenia maseczek w sklepach częściej się zdarzało, że klienci lekceważyli ten obowiązek. Obecnie obserwujemy, że sytuacja się poprawia i klienci stosują się do tych wymogów. Jednak cały czas zdarzają się zbędne dyskusje z ekspedientami oraz problematyczne sytuacje w punktach handlowych i usługowych. Pamiętajmy, że pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi.

Ponawiamy nasz apel z lipca br. :Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania, dlatego Polska Izba Handlu zdecydowanie apeluje do wszystkich o zakładanie maseczek w sklepach i punktach usługowych.

Z pewnością jednak dużą pomocą w egzekwowaniu noszenia maseczek w sklepach byłyby doprecyzowanie przepisów. Przepisy te nie są jasne zarówno dla sprzedawców, jak i klientów.

Zgodnie z odpowiedzią na pytanie o to, czy klient może być nieobsłużony bez maseczki, PIH otrzymała z GIS informację w lipcu br.: „…odmowa obsługi klienta nieprzestrzegającego nakazu znajduje swe uzasadnienie i w związku z tym personel sklepu nie naraża się przez to na odpowiedzialność wykroczeniową za nieobsłużenie klienta w sklepie, określoną w art. 135.(KW)…”.

Z drugiej strony w sierpniu br. Sąd Rejonowy w Suwałkach nałożył karę 100 zł na ekspedientkę, która odmówiła sprzedaży klientowi bez maseczki.

Doprecyzowanie tej kwestii ułatwiłoby funkcjonowanie sklepom w obszarze ich uprawnień w tym zakresie, a klientom mającym wątpliwości dało ostateczną informację.

Warto jednak także kierować się rozsądkiem i troską o innych, a założenie maseczki w sklepie czy punkcie usługowym na kilkanaście minut naprawdę nie jest problemem.

Sierpień w sklepach małoformatowych do 300 m2

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w sierpniu 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 9% niższa niż rok wcześniej, mimo to ich obroty wzrosły o 6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2020 r. : -0,4% mdm, +6% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +7,2%

30  września wejdą w życie przepisy nakładające obowiązek znakowania mięsa sprzedawanego na wagę grafiką przedstawiającą flagę kraju pochodzenia produktu. Rozporządzenie tutaj.

Od kilku miesięcy światowa, a tym samym i polska gospodarka odczuwa skutki trwającej pandemii. Dynamiczna sytuacja rynkowa i zmieniające się przepisy dają się we znaki praktycznie wszystkim branżom.

Obecna sytuacja sprzyja zmianie podejścia do prowadzenia biznesu, weryfikacji strategii oraz uwzględnienia nowych nawyków zakupowych konsumentów. Jak to zrobić? Odpowiedzią może być e-commerce.

W związku z wysoką liczbą stwierdzonych przypadków COVID-19 w ostatnich dniach Polska Izba Handlu apeluje o bezwzględne zasłanianie nosa i ust podczas wizyt we wszystkich sklepach oraz placówkach usługowych.

Jest to także obowiązek wynikający z przepisów obowiązujących w czasie epidemii. Nie ryzykujmy utraty zdrowia innych przez nieodpowiedzialne zachowania. Pracownicy sklepów przez wiele godzin codziennie narażają swoje zdrowie, przebywając w miejscu, gdzie przewijają się setki ludzi. Uszanujmy ich pracę i zakładajmy maseczkę przed wejściem do sklepu, nie czekajmy na upomnienie, nie wdawajmy się w dyskusje, myślmy o bezpieczeństwie innych w tym trudnym czasie. Bądźmy odpowiedzialni społecznie.

Jednocześnie warte podkreślenia jest, że sieci handlowe na bieżąco monitorują zarówno zalecenia ze strony organów państwowych, jak i z własnej inicjatywy podejmują kroki o charakterze prewencyjnym. Stosują zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny i bezpiecznej sprzedaży, w większości przypadków wyprzedzając i rozszerzając przyjęte rozwiązania prawne dotyczące epidemii.

W przeddzień epidemii najrówniej wszystkie rodzaje sklepów traktowali najwięksi producenci m.in. makaronów i środków do prania – wynika z najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, opracowywanego przez Grupę Eurocash oraz Polską Izbę Handlu. Oznacza to, że produkty takie jak makarony Lubella lub EkMak albo proszki do prania Persil, E, Ariel lub Vizir można było znaleźć w dyskontach, supermarketach i sklepach niezależnych w podobnym wyborze i za porównywalną cenę.

W związku wprowadzeniem do  projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zapewnienia funkcjonowania ochrony zdrowia w związku z epidemią COVID-19 oraz po jej ustaniu zapisu o wejściu w życie 1 stycznia 2021 ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów prezentujemy pismo jakie w tej sprawie Polska Izba Handlu skierowała 3 kwietnia 2020 do przewodniczących wszystkich klubów parlamentarnych. Tutaj

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis