Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

MyShop_jpg.jpgODIDO.pngSTOCKLogo_Poland_FullColour.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngTK_logo_2016mini.jpgLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgfrisco.jpgeuro-sklep-d.pngmkwiech.jpgfaktoriawin.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngbig_ben.jpgkzr-ss-spoem.jpglewiatan_new.jpgmaxku.jpgabc-d.pngRYDZ.jpgEurocash.jpgalpan.gifMASPEX_RGB_m.jpglogo-zabka-01.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgabc-logo.pngdelikatesy.jpgkontigo.pngalmares.jpggroszek.jpgFlexee-Orangered-RGB.jpgmaxel.jpgLeroyMerlin.jpgKoliber.jpgblysk.jpgintermarche_tabela.pngpsd.jpgarsenal.pngbrico_kopia.jpg

Polska Izba Handlu postanowiła sprawdzić jakie jest nastawienie do otwierania małych sklepów w niedziele niehandlowe wśród właścicieli takich placówek w miastach do 50 tys. mieszkańców i mniejszych miejscowościach. Jak wynika z ustaleń IBRiS, 62 proc. właścicieli, którzy określają swoje placówki jako biznes rodzinny, otwiera swoje sklepy w niedziele niehandlowe. W grupie wszystkich sklepów lokalnych z małych miast i wsi, prowadzenie sprzedaży w niedziele niehandlowe deklaruje ponad połowa (56 proc.) ich właścicieli.

Na zlecenie Polskiej Izby Handlu, Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) zapytał mieszkańców miast do 50 tys. i mniejszych miejscowości o preferencje dotyczące zakupów w małych sklepach. Jak wynika z badań, 56 procent mieszkańców małych miast i wsi w ostatnim roku robiła zakupy w małym sklepie spożywczym w niedziele. Ponad 70 proc. pytanych odwiedzało małe sklepy spożywcze w dowolnym dniu tygodnia, w tym także w niedzielę, w ostatnim miesiącu. Częściej korzystają z tej możliwości osoby posiadające dzieci.

Zapraszamy do lektury nowego numeru Biuletynu Polskiej Izby Handlu
Nr 69 (12/2020)

 

  • Loklane sklepy rosną w siłę 
  • Niejasności i braki w ustawie prozdrowotnej
  • Co z niewyprzedanymi artykułami niespożywczymi?
  • Ceny w sklepach coraz bardziej wyrównane
  • Grupa Muszkietwrów dalej rośnie pomimo niepewnego otoczenia gospodarczego
  • Ryzyka prawne, czyli 5 rzeczy, o których powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca
  • Rada Interesariuszy przy MEN pozytywnie zaopiniowała Sektorową Ramę Kwalifikacji w Handlu

 

kliknij tutaj

PIH logo n mini

 

W związku z pojawiającymi się w przestrzeni publicznej sugestiami i postulatami podważającymi celowość podatku handlowego przypominamy kilka podstawowych faktów dotyczących tego rozwiązania.

Podatek od sprzedaży detalicznej jest daniną wyrównania szans miedzy mniejszymi detalistami a dużymi sieciami handlowymi, szczególnie dyskontami. Dyskonty na przestrzeni ostatnich 10 lat wzrosły od 10% udziału rynkowego do 33%. Liczba sklepów w Polsce spada, a najszybciej ubywa właśnie małych, niezależnych placówek. Przykładowo wg danych Nielsena od stycznia do czerwca 2020 roku zamknęło się ponad 1,2 tys. małych sklepów spożywczych. Jednocześnie przybyło 128 dyskontów.

Jak wynika z danych CMR Panel i PIH,w październiku 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W porównaniu z wrześniem liczba klientów obniżyła się o 10%, natomiast wartość sprzedaży o 1,6%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2020 r. : -1,6% mdm, -1,8% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +6,6%

Obecne polskie przepisy wymagają od darczyńcy, który chce przekazać na cele charytatywne produkty niespożywcze, zapłacenia stawki VAT obliczonej na podstawie początkowej ceny sprzedaży. Z pewnością wymagają one zmiany, aby polscy sprzedawcy mieli opłacalną ekonomicznie opcję darowizn za zwrócone lub niesprzedane zapasy.

Polska Izba Handlu, najszersza reprezentacja handlu detalicznego w Polsce, z zaskoczeniem przyjmuje skierowanie do Sejmu projektu ustawy znoszącego zakaz handlu w niedzielę w stanie epidemii oraz w okresie 90 dni po jego zakończeniu. „Z niepokojem obserwujemy, że z inspiracji sieci wielkopowierzchniowych i dyskontów podejmowane są próby liberalizacji przepisów, wykorzystując trudną sytuację, w której wszyscy się znaleźliśmy.

Dlatego naszym zadaniem jest nieustanne przypominanie, że uwolnienie niedziel zaszkodzi małym polskim sklepom, które często walczą o przetrwanie” – komentuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

„Zwróćmy uwagę, że nasi sąsiedzi – Czesi – w związku z epidemią zamykają sklepy w niedzielę z wyjątkiem tych znajdujących się na dworcach lub lotniskach. Odwrotny kierunek proponowany w Polsce nie tylko zachęci klientów do wychodzenia z domów, co nieuchronnie przełoży się na pogorszenie i tak trudnej sytuacji epidemicznej, ale też przyniesie długofalowe szkody w postaci umocnienia wciąż rosnących dyskontów. Apelujemy do rządu o rozwagę w tej kwestii i utrzymanie regulacji w obecnym kształcie– dodaje Maciej Ptaszyński.

romuald.gulczynskiRomuald Gulczyński był wieloletnim członkiem Polskiej Izby Handlu oraz byłym Prezydentem Rady Polskiej Izby Handlu.

Od wielu lat związany był z polskim handlem, którego działanie  i zmiany rozumiał. Wychodził naprzeciw potrzebom nowoczesnego świata, jednak pamiętał, że należy szanować tradycje.

Zapamiętamy go jako człowieka pracowitego, kompetentnego, a przy tym przyjaznego, zaangażowanego w prace Polskiej Izby Handlu

   Z wyrazami szacunku

   Zarząd i Rada Polskiej Izby Handlu

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis