Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

Polska Izba Handlu postanowiła sprawdzić jakie jest nastawienie do otwierania małych sklepów w niedziele niehandlowe wśród właścicieli takich placówek w miastach do 50 tys. mieszkańców i mniejszych miejscowościach. Jak wynika z ustaleń IBRiS, 62 proc. właścicieli, którzy określają swoje placówki jako biznes rodzinny, otwiera swoje sklepy w niedziele niehandlowe. W grupie wszystkich sklepów lokalnych z małych miast i wsi, prowadzenie sprzedaży w niedziele niehandlowe deklaruje ponad połowa (56 proc.) ich właścicieli.

- Jako Polska Izba Handlu chcieliśmy przyjrzeć się nastrojom panującym wśród właścicieli małych sklepów prowadzonych w mniejszych miejscowościach. Okazało się, że szczególnie chętnie w dni objęte ograniczeniami handlu swoje sklepy otwierają właściciele małych rodzinnych sklepów, jest to częsty model funkcjonowania placówek małoformatowych mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. - Pozytywne następstwa ograniczenia handlu w niedzielę częściej dostrzegają przedsiębiorcy z małych miast niż wsi, otwierający sklepy w niedzielę oraz posiadacze rodzinnego biznesu.

Większość właścicieli małych sklepów korzysta z możliwości stworzonej przez ustawodawcę, w tym roku w niedziele otwarta jest większość małych sklepów (zależnie od konkretnego dnia 65 proc.-75 proc., źródło: CMR). W Polsce działa obecnie ok. 340 tys. sklepów małoformatowych, które zatrudniają ponad 600 tys. osób. Według danych Nielsena od stycznia do czerwca 2020 roku zamknęło się ponad 1,2 tys. małych sklepów spożywczych. Jednocześnie przybyło 128 dyskontów. W naszym kraju w handlu detalicznym działa ok. 340 tys. sklepów małoformatowych. Zatrudniają one ponad 600 tys. osób.

Polska Izba Handlu Wlasciciele malych sklepow a niedziele niehandlowe 17122020

(Pozwalamy na używanie grafiki z podaniem źródła)

Badanie zrealizowane metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 30 listopada-1 grudnia 2020 r. wśród właścicieli małych sklepów spożywczych na wsi i małych miastach do 50 tys. mieszkańców N=500 przez Fundację Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS).

Znajdź nas na Twitterze

bryt napis

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

BT

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Bezpieczeństwo - kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

World Food Poland

20-22 kwietnia 2021

Edycja online

worldfood2021 400x300 pl ogólne

Retail Tec

31 maja - 1 czerwca 2021 

Warszawa

RetailTec