Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

maxel.jpgKoliber.jpgMyShop_jpg.jpgLeroyMerlin.jpgabc-d.pngkontigo.pngFlexee-Orangered-RGB.jpgRYDZ.jpgmaxku.jpgBrainPoint-logo-kolor.pngfrisco.jpgTK_logo_2016mini.jpgbig_ben.jpggroszek.jpglewiatan_new.jpgMASPEX_RGB_m.jpgblysk.jpgEurocash.jpgODIDO.pngfaktoriawin.jpgeuro-sklep-d.pngpsd.jpglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngarsenal.pngdelikatesy.jpglogo-zabka-01.jpgkzr-ss-spoem.jpgbrico_kopia.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpgalpan.gifmkwiech.jpgabc-logo.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngalmares.jpgintermarche_tabela.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpg

Polska Izba Handlu zgłosiła swoje uwagi do opublikowanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi projektu Ustawy o przeciwdziałaniu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (nr UC72).

Jedną ze zmian, które niesie nowy projekt ustawy, to między innymi wprowadzenie maksymalnego terminu płatności za produkty spożywcze 30 dni, co jest praktyką całkowicie oderwaną od realiów rynku – mówi Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Jak pokazują dane CMR,w styczniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była tylko o niespełna 1% niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13% niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. W styczniu spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 7% mniej klientów niż w grudniu i aż o 19% mniej niż w styczniu 2020 r., kiedy nie odczuwaliśmy jeszcze skutków pandemii.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w styczniu 2021 r.: mdm -12,7 %, rdr -1,1%

apel szcz

Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu, w grudniu 2020 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,5% niższa od niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadała aż o 19%. W porównaniu z listopadem 2020 r. łączne obroty placówek małego formatu zwiększyły się o 5,4%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w grudniu 2020 r.: mdm +5,4%, rdr -2,5%

Pracownicy handlu powinni znaleźć się w grupie priorytetowo szczepionej przeciw koronawirusowi. Są osobami zapewniającymi funkcjonowanie podstawowej działalności państwa i narażonymi na zakażenie ze względu na częste kontakty społeczne. Na początku grudnia zwróciliśmy się w tej sprawie do Ministerstwa Zdrowia.

Pracownicy sklepów spożywczych od początku pandemii zapewniają społeczeństwu dostęp do jedzenia, przy czym codziennie mają kontakt z setkami klientów. Są w grupie osób wysokiego ryzyka zakażenia korowanwirusem. Ich zdrowie i dyspozycja są niezwykle ważne. Muszą dbać o zdrowie dla siebie, ale także po to, aby nie zarażać przychodzących do sklepów klientów. Muszą być też dyspozycyjni, bo sklepy od początku pandemii mają problemy kadrowe z powodu chorujących lub przebywających na kwarantannie członków personelu.

Pandemia wyraźnie pokazała jak ważna i niezbędna dla społeczeństwa jest rola sklepów spożywczych. Z pewnością placówki te stanęły na wysokości zadania w zapewnianiu społeczeństwu dostępu do jedzenia. Sieci handlowe dbają o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników. Zagwarantowanie szybkiego dostępu do szczepień tej grupie zawodowej pozwoli na dalsze sprawne i bezpieczne zapewnianie Polakom dostępu do żywności.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w listopadzie 2020 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 18% niższa niż rok wcześniej, a ich obroty spadły o 1,8%. W listopadzie sklepy małoformatowe odwiedziło o 14% mniej klientów niż w październiku, natomiast łączna wartość sprzedaży obniżyła się w tym czasie o 10%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w listopadzie 2020 r.: -10,4% mdm , -1,8% rdr.

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

WorldFood Poland 2024

16-18 kwietnia 2024 r.

Warszawa

jesteśmy partnerem instytucjonalnym wydarzenia

WorldFood 2024

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis