Logo Polskiej Izby Handlu

Polska Izba Handlu

Zachowanie różnorodności handlu i usług na rynku wewnętrznym

BrainPoint-logo-kolor.pngabc-logo.pngLeroyMerlin.jpgmaxel.jpgTK_logo_2016mini.jpgODIDO.pngLOGO_STRATEGY_WISE_Master_4.12.2019.jpgabc-d.pngKoliber.jpgintermarche_tabela.pngFlexee-Orangered-RGB.jpgpsd.jpgkontigo.pngInventage.pnglogo_gama_logo_wersja_podstawowa_z_haslem.pngShell_Pecten-CMYK.jpgmaxku.jpgalmares.jpggroszek.jpgbrico_kopia.jpgfaktoriawin.jpgdelikatesy.jpgmkwiech.jpgShell_logo.svg.pngEurocash.jpglewiatan_new.jpgRYDZ.jpgMASPEX_RGB_m.jpgkzr-ss-spoem.jpgSTOCKLogo_Poland_FullColour.pngbig_ben.jpgarsenal.pngblysk.jpgMyShop_jpg.jpgfrisco.jpgspoem-wss-srdmiescie.jpglogo-zabka-01.jpgeuro-sklep-d.pngCheckpoint-Primary-Logo-Navy.pngalpan.gif

Na podwyżce akcyzy straciły małe sklepy

altPodwyżka o 15% podatku akcyzowego na mocne alkohole, która weszła w styczniu br. wprowadziła duże zawirowanie na rynku wyrobów spirytusowych. Kilkuprocentowe spadki sprzedaży odbiły się nie tylko na producentach, ale także na sektorze handlu i dystrybucji. Największy, bo ponad 10% wolumenowy spadek sprzedaży zanotowały sklepy małoformatowe. To duży cios dla właścicieli małych sklepów, bo alkohole są w nich jednym z najważniejszych źródeł przychodu. Jeżeli nie utrzymają się na rynku pracę może stracić od kilku do kilkunastu tysięcy osób. W nowej sytuacji najlepiej poradziły sobie dyskonty, których udział w kanałach sprzedaży sukcesywnie rośnie.

 

„Spodziewaliśmy się, że tak wysoka podwyżka akcyzy wpłynie negatywnie na sytuację w całym łańcuchu dostaw. Podwyżki cen wymuszone wyższym podatkiem wpłynęły na mniejszą sprzedaż i przesunięcia w ramach kanałów sprzedaży - komentuje Leszek Wiwała, Prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy. Potwierdza to tezę, że polski konsument jest wciążbardzo wrażliwy na cenę produktu.

Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu dodaje: Załamanie na rynku mocnych alkoholi uderza zawsze w małe i średnie sklepy, które pozostają najważniejszym kanałem sprzedaży. Mocny alkohol jest bowiem jednym z niewielu generatorów marży, wytwarzając nawet do 10% całościowych obrotów przeciętnego sklepu spożywczego. Należy pamiętać, że każdy procent spadku obrotów, przekłada się na zmniejszenie zatrudnienia. W wyniku drastycznych spadków sprzedaży, które obserwujemy od początku roku wiele małych sklepów może nie zdołać utrzymać się na rynku. To oznacza utratę zatrudnienia od kilku do kilkunastu tysięcy osób. Zbyt wysoka akcyza na alkohol zawsze powoduje przesuniecie sprzedaży do szarej strefy, co oprócz skutków ekonomicznych i budżetowych stanowi również zagrożenie dla zdrowia.

 

-10,5%

Źródło: CMR – Panel sklepów małoformatowych, % zmiana sprzedaży wolumenowej, kategoria wódka, YTD 10’14 vs YTD 10’13

 

Produkcja wódki rekordowo niska

Spadek sprzedaży mocno odbił się na produkcji wódki w Polsce, która maleje nieprzerwanie od początku roku. W okresie I-X spadek produkcji wyniósł 20%. Producenci przewidują, że nadchodzący okres świąteczny, tradycyjnie sprzyjający branży, nie przyniesie dużych wzrostów, które mogłyby wyrównać stratę. Według branży produkcja wódki będzie spadać również na początku przyszłego roku.

 

Produkcja wódki czystej

 

I

II

III

IV

V

VI

VII

VIII

IX

X

I-X

2013

71,1

65,7

85,6

77,3

70,4

87,4

76,6

85,2

110

122

852

2014

37,7

50,4

58,5

73,7

56,8

78,8

74,7

76,7

86,3

87,6

681

m/m

-47,0%

-23,3%

-31,7%

-4,7%

-19,3%

-9,8%

-2,5%

-10,0%

-21,5%

-28,2%

-20%

Dane: GUS, Biuletyn Statystyczny

***

Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowyjest organizacją branżową zrzeszającą producentów napojów spirytusowych. Do jego zadań należy podejmowanie działań ukierunkowanych na rozwój branży spirytusowej w Polsce i za granicą poprzez współpracę z przedstawicielami władzy publicznej oraz organizacjami społecznymi. ZP PPS zajmuje się przede wszystkim kwestiami związanymi z tworzeniem odpowiednich warunków prawnych i ekonomicznych dla rozwoju branży, umacnianiem wielowiekowej tradycji wyrobów spirytusowych, promowaniem nowych technologii oraz realizacją działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu w branży spirytusowej. Podejmuje również szerokie działania edukacyjne mające na celu rozpowszechnienie wiedzy na temat zagrożeń związanych z jego nieodpowiedzialną konsumpcją i sprzedażą alkoholu. Członkami ZP PPS są: Akwawit-Polmos S.A., Bacardi Martini Polska, Baczewski J.A., Brown Forman Polska, CEDC International, Diageo Polska, Dębowa Polska, Komers International, Mazurskie Miody, Nalewki Staropolskie, , PHP Wiesław Wawrzyniak, Polmos Siedlce, Polmos Żyrardów, Polmos Warszawa, PPUH Tłocznia Maurer, Stock Polska, Warszawska Wytwórnia Wódek Koneser, Wyborowa Pernod Ricard, Vinpol.

Polska Izba Handlu to najszersza reprezentacja handlu detalicznego i hurtowego FMCG w Polsce. Zrzesza ponad 30 tys. podmiotów handlowych od pojedynczych sklepów po ogólnopolskie sieci franczyzowe i dystrybucyjne. Izba reprezentuje interesy swoich Członków. Monitoruje i konsultuje procesy legislacyjne na poziomie krajowym i europejskim. Przeciwdziała wprowadzaniu rozwiązań niedostosowanych do potrzeb rynku, opracowuje także własne sugestie zmian, które usprawniają najważniejsze aspekty funkcjonowania przedsiębiorczości i sektora handlu w Polsce. Polska Izba Handlu jest również platformą rozwoju współpracy biznesowej umożliwiając zwiększanie konkurencyjności swoich Członków, np. przez udział w projektach unijnych, business mixer czy wsparcie eksportu.

stanowisko prasowe 16-12-2014

 

 

alt25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która ujednolici prawa kupujących i obowiązki sprzedających z tymi, które istnieją w całej Unii Europejskiej.

Już dziś Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pragnie pomóc przedsiębiorcom i konsumentom przygotować się na nadchodzące zmiany.

Wszystkie najważniejsze informacje znajdą Państwo na specjalnie przygotowanej stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl, która stanowi kompendium wiedzy na temat praw i obowiązków przedsiębiorców oraz konsumentów.

Prosimy o przekazanie tych informacji Państwa pracownikom oraz instytucjom zrzeszonym w izbach i innych organizacjach, a także zamieszczenie ich na swoich stronach internetowych.

Źródłem wiadomości na temat wprowadzanych zmian jest również broszura Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców, która zawiera między innymi informacje na temat rodzajów umów oraz wynikających z nich zobowiązań stron, a także procesu reklamacyjnego.

Broszurę można zamówić z głównego serwisu Urzędu lub pobrać ze strony kampanii.

altWedług danych Polskiej Izby Handlu sprzedaż detaliczna w listopadzie 2014 roku w stosunku do listopada 2013 spadła o 2% , w stosunku do października 2014 spadła o 4,5%.

Podane dane są szacunkowe i  opierają się na sondażu przeprowadzonym wśród właścicieli handlowych sieci detalicznych FMCG małego i średniego formatu, członków PIH (z wyłączeniem dyskontów i hipermarketów), stanowiących łącznie ok. 20 proc. rynku.

1 grudnia br. przedstawiciele Polskiej Izby Handlu wzięli udział w posiedzeniu zespołu problemowego ds. ubezpieczeń społecznych Komisji Trójstronnej.

W spotkaniu wzięli także udział przedstawiciele ZUS i Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Tematyka spotkania związana była z zasadami delegowania pracowników oraz niedawnym wyrokiem Sądu Najwyższego w tej sprawie. W ramach spotkania uzgodniono m.in. harmonogram dalszej pracy i rozmów z ZUS. Było to już drugie spotkanie pomiędzy Polską Izbą Handlu ZUS i Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Pierwsze odbyło się 14 października br. Spotkania te odbywają się na wniosek Polskiej Izby Handlu jako platforma dialogu związanego z implementacją dyrektywy o delegowaniu pracowników.

 

Zachęcamy do przeczytania wywiadu z Waldemarem Nowakowskim, Prezesem PIH w dzisiejszym "Pulsie Biznesu" (s.14)

altPolska Izba Handlu rozpoczęła nowy projekt adresowany do przedsiębiorców zajmujących się eksportem oraz usługami wsparcia  sprzedaży . Jego celem jest doprowadzenie do zmian w ustawie o podatku od towarów i usług (VAT).

Obecnie funkcjonujące rozwiązania przyczyniają się do hamowania możliwości eksportowych przedsiębiorstw, które muszą oczekiwać miesiącami na zwrot podatku z Urzędu Skarbowego  pomimo zapisów o 25 dniowym możliwym zwrocie, oraz niepraktycznym rozliczaniem podatku VAT za usługi wsparcia sprzedaży .  Pogarsza to ich płynność finansową i wymusza spowolnienie działalności  firm, które nie mają ogromnych rezerw finansowych – stwierdza Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

Już wkrótce, we współpracy z najlepszymi ekspertami w zakresie prawa podatkowego w naszym kraju, przedstawimy propozycje rozwiązań , które przyczynią się do poprawy działalności gospodarczej przedsiębiorstw - dodaje Nowakowski.

Zapraszamy też do współpracy wszystkie firmy eksportujące towary oraz te które świadczą usługi wsparcia sprzedaży.

 

stanowisko prasowe 02-12-2014

Przez dwa dni Centrum EXPO XXI w Warszawie było miejscem, gdzie przedstawiciele sieci  handlowych prowadzili rozmowy biznesowe z wystawcami, dostawcami dla branży retail. Zapoznali się z nowościami i trendami wyposażenia i projektowania sklepów oraz uczestniczyli w inspirujących konferencjach i praktycznych warsztatach. Na Targach RetailShow ponad 150 wystawców z Polski i zagranicy zaprezentowało ofertę w zakresie wyposażenia i aranżacji sklepów. RetailShow to największe targi wyposażenia, technologii i usług dla handlu w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.

Targi RetailShow odwiedziło ponad 4000 gości, w tym przede wszystkim przedstawiciele sieci handlowych (spożywczych, odzieżowych, obuwniczych, gastronomicznych, drogeryjnych, RTV/AGD, Dom i Ogród, itd.). Przybyli także zarządzający centrami handlowymi, najemcy oraz osoby prowadzące niezależne placówki handlowe. Pojawili się również producenci i dystrybutorzy wyposażenia. Konferencja Retail Congress oraz warsztaty w Retail Innovations Theatre przyciągnęły specjalistów z branży, którzy poznali najnowsze trendy w projektowaniu sklepów różnego formatu oraz zasady komunikacji produktowej.

Na Targach stanowisko miała też Polska Izba Handlu.

 

alt alt  
     

 

altPolska Izba Handlu składa na ręce Pana Andrzeja Malinowskiego Prezydenta Pracodawców RP, a tym samym całego zespołu i wszystkich podmiotów zrzeszonych przez Pracodawców RP najserdeczniejsze życzenia z okazji 25-lecia działalności Państwa organizacji.

Pracodawcy RP od lat stanowią jeden z najważniejszych filarów samorządu gospodarczego i reprezentacji pracodawców w naszym kraju, a realizując swoją misję, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego poprzez wspieranie przedsiębiorstw w wymagających realiach gospodarczych i legislacyjnych Polski i Unii Europejskiej.

Korzystając z tego wyjątkowego Jubileuszu pozwalamy sobie życzyć  dalszych sukcesów, które przekładać się będą na sukcesy polskich przedsiębiorstw w kraju i zagranicą.

 

Znajdź nas na Twitterze

logo franczyza kodeks

www.cross-border.pl

Kampania Ministerstwa Finansów

Poradnik Podatnika grafika

Kampania Ministerstwa Rolnictwa: Produkt Polski

Produkt Polski logo

Kampania Ministerstwa Finansów: Bezpieczna transakcja

Bezpieczeństwo – kupuję to!

kupujebezpiecznie pion 2

 

bryt napis