Polska Izba Handlu z zadowoleniem przyjęła informację o dzisiejszym głosowaniu w Parlamencie Europejskim dotyczącym dyrektywy tytoniowej. Pozostawienie na rynku papierosów slim, ośmioletni okres przejściowy na wycofanie ze sprzedaży papierosów mentolowych oraz zwiększenie ostrzeżeń zdrowotnych do 65% (zamiast 75% proponowanych przez Komisję Europejską) to dobra wiadomość dla polskich handlowców – uważa Maciej Ptaszyński Dyrektor Generalny Izby. Doceniamy starania polskich eurodeputowanych, którzy ze zrozumieniem odnieśli się do tego problemu oraz stanęli w obronie miejsc pracy w polskim handlu – dodaje.
Pozostaje mieć jednak nadzieje, że podczas negocjacji między Radą i Parlamentem Europejskim uregulowane zostaną jeszcze niektóre ważne kwestie, które budzą nasz niepokój takie jak:
• propozycja utworzenia pozytywnej listy składników, która oddaje Komisji Europejskiej duże uprawnienia w zakresie dopuszczania lub zakazywania sprzedaży niektórych wyrobów tytoniowych. Propozycja ta będzie mogła sprawić, że Komisja Europejska będzie mogła jednostronnie zakazać wprowadzenia do obrotu wielu rodzajów papierosów produkowanych w Polsce,
• artykuł 14 projektu dyrektywy nakazujący producentom umieszczanie na legalnych paczkach papierosów niepowtarzalnych identyfikatorów, które mają umożliwić nie tylko ustalenie daty i miejsca produkcji, ale również faktury, numeru zamówienia i dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły wyrób w drodze z fabryki do punktu detalicznego. W efekcie może to doprowadzić do trudności w zaopatrzeniu, a w żaden sposób nie zlikwiduje szarej strefy. Koszty wprowadzenia tego systemu to nawet 0,5 mld zł w Polsce.
Nie negujemy szkodliwości papierosów, natomiast od wielu lat powtarzamy, że zakazami nie zlikwiduje się popytu, a jedynie pobudzi szarą strefę, która już w chwili obecnej sięga nawet ok. 20% rynku. Warto pamiętać, iż każda luka w podaży będzie chętnie wykorzystana przez przemytników – podsumowuje Ptaszyński.
W Polsce w ponad 80 000 sklepów wyroby tytoniowe stanowią od 15-40% całościowego obrotu, a papierosy mentolowe i slim to 38% polskiego rynku wyrobów tytoniowych.
komunikat prasowy 8/10/2013