Ta strona korzysta z plików cookie.

Czerwiec 2025 r. w sklepach małoformatowych

alt
30 lipca 2025

Jak wynika z danych CMR i Polskiej Izby Handlu, w czerwcu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o niemal 1% niższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła aż o 8% w porównaniu z czerwcem 2024 r. 

Czerwiec pod względem pogody był wprawdzie nieco lepszy niż tegoroczny, wyjątkowo chłodny maj, jednak sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę była niższa niż przed rokiem. Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży w sklepach małoformatowych odnotowały m.in. woda, napoje gazowane i lody. Liczba paragonów, na których pojawiły się lody impulsowe (jednoporcjowe), była o 7% niższa niż w czerwcu 2024 r., natomiast dla lodów familijnych (w większych opakowaniach) spadek liczby transakcji sięgnął niemal 10%.

W czerwcu 2025 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej kupowali również piwo (w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 6% mniej niż rok wcześniej), wódki czyste (spadek sprzedaży o 8%), whisky i wina. Tegoroczna pogoda nie sprzyjała również sprzedaży drinków i cydrów, które w poprzednim roku wyróżniały się na tle innych kategorii alkoholowych dodatnią dynamiką.

Jak wynika z danych CMR, w czerwcu wysokie wzrosty sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowały innowacyjne kategorie nikotynowe – pody, płyny i woreczki. Podobnie jak w poprzednich miesiącach spadek sprzedaży odnotowały natomiast elektroniczne papierosy jednorazowe, a także tradycyjne papierosy – liczba paragonów, na których znalazła się ta kategoria była o 11% niższa niż przed rokiem.

Czerwiec to zwykle czas, w którym zaczyna się przygotowywanie przetworów na zimę. W czerwcu br. w liczba paragonów, na których pojawiały się cukry i miksy żelujące była aż o 20% niższa niż przed rokiem, do czego przyczyniły się zapewne słabe zbiory i wysokie ceny truskawek. Znacznie gorzej niż w czerwcu 2024 r. sprzedawały się również zwykły cukier, a także sól i ocet.

W czerwcu 2025 r. spadki sprzedaży w sklepach małego formatu odnotowały, podobnie jak w poprzednich miesiącach, m.in. masło (w przeliczeniu na kilogramy sprzedało się o 20% mniej niż w czerwcu 2024 r.), olej oraz mocno drożejące w ostatnich miesiącach kawy, soki i czekolady (liczba transakcji z tym słodkim przysmakiem była aż o 15% niższa niż przed rokiem).

W analizowanym miesiącu najlepszym dniem dla sklepów małoformatowych dla sklepów małoformatowych zarówno pod względem liczby transakcji, jak i obrotów była środa 18 czerwca poprzedzająca długi weekend z świętem Bożego Ciała, najniższą sprzedaż ten format placówek miał natomiast w niedzielę handlową (29 czerwca), kiedy otwarte były wszystkie sklepy, również te wielkoformatowe.

W porównaniu z czerwcem 2024 r. średnia wartość paragonu zwiększyła o 8%, do 26,05 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie do 3,9 – nieco mniej niż przed rokiem było transakcji dotyczących zakupu 1-2 opakowań produktów.

W pierwszej połowie 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie (o 1,2%) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 8,1%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.