Ta strona korzysta z plików cookie.

Czemu ma służyć ujawnienie poufnych danych firm ?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów żąda od sieci handlowych ujawnienia poufnych informacji, stanowiących często tajemnicę handlową– takie informacje od licznych przedsiębiorców wpłynęły w ostatnim okresie do Polskiej Izby Handlu.

Według oficjalnych informacji działania te mają na celu badanie rynku sprzedaży detalicznej szybkozbywalnych produktów konsumpcyjnych w obiektach wielkopowierzchniowych.

Polska Izba Handlu rozumie konieczność prowadzenia przez UOKiK badań w zakresie struktury i koncentracji sieci handlowych, jednak podkreśla, że przekazanie poufnych danych, jak wyniki badań marketingowych czy opracowane raporty, naraża firmy na niebezpieczeństwo ujawnienia informacji stanowiących ich tajemnicę – często opracowanych znacznym nakładem sił i kosztów, a w konsekwencji może spowodować trudne do oszacowania straty, tak finansowe jak dotyczące posiadanego know-how – ostrzega Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

-Pojawia się pytanie jakie są cele tego badania i po co firmy muszą ujawniać tak newralgiczne informacje ? – zastanawia się Prezes Izby – Wydaje się mało prawdopodobne, że działania UOKiK są odpowiedzią na sygnalizowany przez Polską Izbę Handlu od lat temat pogłębiającej się asymetrii rynku, związanej koncentracją, niekontrolowanym rozwojem i dominującą pozycją dyskontów na rynkach lokalnych w coraz mniejszych miejscowościach. – Do czego zatem tak szczegółowe dane mają UOKiK-owi służyć ? – pyta Nowakowski.

– Skoro jednak UOKiK już tak bardzo ingeruje w szczegóły funkcjonowania sieci handlowych, żądając ujawnienia od firm informacji dotyczących m.in. polityki cenowej czy planów rozwoju to trzeba mieć nadzieję, że informacje te będą przetwarzane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, bowiem nawet ich przypadkowe ujawnienie (wejście w posiadanie przez osoby postronne – a takiej możliwości nie da się przecież w pełni wyeliminować przekazując dane do innej instytucji) mogłoby spowodować niepowetowane straty dla firm które tych informacji pod groźbą kary udzielić muszą – niepokoi się Prezes Izby.