Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 3,9% wyższa niż rok wcześniej, ale liczba transakcji spadła aż o 5% w porównaniu z październikiem 2023 r.
W październiku 2024 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,9, czyli o 3,5% więcej niż rok wcześniej (pierwsza połowa października była wtedy bardzo ciepła i sprzyjała małym, impulsowym zakupom). W październiku klienci sklepów małoformatowych za zakupy płacili średnio 25,61 zł, o 9% więcej niż w październiku 2023 r. Najlepszym dniem pod względem liczby transakcji i obrotów był czwartek 31 października, czyli ostatni dzień przed długim weekendem zapoczątkowanym dniem Wszystkich Świętych. W ostatnim dniu października przeciętny sklep małoformatowy odwiedziło o 40% klientów więcej niż w pozostałe listopadowe czwartki, a średnia wartość koszyka przekroczyła wówczas 30 zł, a na co czterdziestym paragonie pojawiały się znicze lub wymienne wkłady do nich.
Październik 2024 r. był pod względem średnich temperatur nieco chłodniejszy od rekordowo ciepłego października ubiegłego roku. Widoczne spadki odnotowały takie kategorie jak lody, piwo (liczba paragonów z tą kategorią była o 6% niższa niż rok wcześniej) czy woda (spadek liczby paragonów o 4%). Jak pokazują dane z paragonów analizowanych przez CMR, w październiku 2024 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem kupowali elektroniczne papierosy jednorazowe (sprzedano ich o niemal 30% mniej niż rok wcześniej), wzrosła natomiast sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych.
Urodzaj grzybów pozytywnie wpłynął na sprzedaż octu – w październiku 2024 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się aż o 33% więcej butelek tego produktu niż w tym samym okresie w 2023 r. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się lekkie alkohole jak drinki (wzrost liczby paragonów o 12%) i cydr (wzrost o 9%). Jeszcze wyższe wzrosty sprzedaży odnotowały napoje funkcjonalne i izotoniczne, mimo iż sprzedaż napojów energetyzujących była zbliżona do tej sprzed roku. Zarówno w sklepach małoformatowych, jak i w supermarketach spadała natomiast liczba paragonów, na których pojawiało się masło, gorzej niż przed rokiem sprzedawały się również m.in. mąki, olej, margaryna, cukier, a także znicze.
W porównaniu z wrześniem 2024 r. łączne obroty sklepów małoformatowych wzrosły w październiku o 3,8%, natomiast liczba klientów była o 1,9% niższa.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.