Ta strona korzysta z plików cookie.

Narzędzia ograniczające ryzyko finansowe

30 marca 2016

W książce pt. „Biznes po prostu”, Leszek Czarnecki, wybitny polski przedsiębiorca, wymienia trzy elementy niezbędne do osiągnięcia sukcesu w biznesie:

  1. dobry pomysł,
  2. odpowiedni ludzie,
  1. finansowanie.

Polskim przedsiębiorcom nie brakuje dobrych pomysłów – coraz częściej są one też inicjowane przez profesjonalnie przygotowane programy edukacyjne (np. Akademia Liderów Przedsiębiorczości Polskiej Izby Handlu). Na rynku nie brakuje również wykwalifikowanych i kompetentnych menedżerów wielu branż. Jednak najczęstszą przyczyną, która blokuje rozwój gospodarczy, jest brak środków finansowych. Podobnie jest w przypadku upadłości polskich firm – ich najczęstszą przyczyną jest utrata płynności finansowej. Chcąc uniknąć takiej sytuacji, zawczasu należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie, którego wybór powinien być poprzedzony dogłębną analizą ryzyka.

Działania wobec ryzyka są zawsze takie same:

  • unikanie ryzyka,
  • redukcja ryzyka,
  • transfer i dywersyfikacja ryzyka,
  • podejmowanie ryzyka,
  • odrzucanie ryzyka.

Dotyczy to oczywiście również ryzyka finansowego, które musi być badane nie tylko w codziennej działalności, ale także w każdej z wcześniej opisanych faz rozwoju przedsiębiorstwa. W takim przypadku z pewnością najlepszym wyborem, będzie zdecydowanie się na jego redukcję. Najtańszym i najbardziej dostępnym sposobem na sfinansowanie pomysłu na biznes, a także na zatrzymanie w firmie gotówki tworzącej bufor bezpieczeństwa finansowego, jest leasing. Koszt pieniądza w leasingu to zaledwie 3-4% w skali roku, a zatrzymaną gotówkę  można zainwestować w działania przynoszące dodatkowe, znacznie wyżej oprocentowane dochody lub w rozwój. Ryzyko będzie jeszcze mniejsze, gdy wybór najefektywniejszej firmy leasingowej lub banku oddamy w ręce brokera leasingu (www.go-leasing.pl).

Identyfikując ryzyko można uniknąć wielu niemiłych niespodzianek, a gdy dodatkowo steruje się nim współpracując ze specjalistami, można zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Adam Suliga, Ekspert Polskiej Izby Handlu