W dniu 9 maja 2014r. Sejm przyjął ustawę o prawach konsumenta. Ustawa trafi teraz do Senatu i jeśli nie będzie poprawek zostanie skierowane do podpisu dla Prezydenta RP.
Vacatio legis
W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na zmieniony termin wejścia w życie ustawy. Zgodnie z przyjętym projektem ustawa wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od jej ogłoszenia, a nie 13 czerwca 2014r. jak początkowo planowano. Zakładając że ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta RP w czerwcu, przedsiębiorcy stosowaliby nowe przepisy od początku przyszłego roku.
Termin wejścia w życie ustawy budzi szereg sporów pomiędzy poszczególnymi klubami parlamentarnymi oraz resortami odpowiedzialnymi za wdrażanie projektu ustawy. Z tego względu nie można wykluczyć, że może on ulec zmianie w trakcie prac nad projektem w Senacie.
Moment przekazania informacji konsumentowi
Szereg kontrowersji wzbudziła kwestia określenia momentu, w którym przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta o danych (katalogu informacji) wyszczególnionych w projekcie ustawy.
Zgodnie z pierwotnym projektem ustawy przedsiębiorca zobowiązany był do spełnienia obowiązku informacyjnego „najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy”. Obecnie przedmiotowe sformułowanie zostało przeformułowane. Przyjęta przez Komisję Gospodarki wersja projektu przewiduje, że przedsiębiorca ma to uczynić „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania umową”. Zaproponowana zmiana dotyczy art. 8, 10, 12 i 39 projektu ustawy.
Analiza projektowanego sformułowania prowadzi do wniosku, że moment „wyrażenia woli związania się umową” może w niektórych przypadkach zbiegać się momentem zawarcia umowy, a tym samym z momentem, w którym konsument zostaje związany umową.
Tym samym czasowo jest to moment późniejszy niż „chwila złożenia propozycji zawarcia umowy”. Przykładowo w trakcie zakupów przez Internet, przedsiębiorca będzie mógł spełnić obowiązek informacyjny dopiero w momencie kiedy konsument zdecyduje się na zakup danego produktu (obecne brzmienie przepisów), a nie już w momencie przeglądania oferty na stronie internetowej (pierwotne brzmienie przepisów).
Z drugiej strony nowe sformułowanie budzi wątpliwości z punktu widzenia zgodności z dyrektywą 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa w art. 5 ust. 1 przewiduje bowiem, że przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi wskazane informacje „zanim konsument zostanie związany umową”.
Jakie będą konsekwencje nowej ustawy dla polskich przedsiębiorców? – przygotuj się na zmiany już dziś
– Konieczne będzie dostosowanie modelu działalności do wprowadzonych zmian.
– Konieczna będzie zmiana procedur sprzedaży towarów i usług.
– Niezbędne jest wprowadzenie nowych regulaminów sprzedaży.
Zapraszamy do kontaktu z r.pr. Przemysławem Rybickim, specjalistą w dziedzinie prawa ochrony konsumentów z kancelarii FKA Furtek Komosa Aleksandrowicz, który doradzi jak najlepiej przygotować Państwa firmę na nadchodzące zmiany.
T: +48 22 581 44 25