Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, we wrześniu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 10,5% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła o 2,5%.
Do wzrostu liczby transakcji w największym stopniu przyczyniła się pogoda – wysokie jak na wrzesień temperatury zachęcały do spędzania czasu poza domem, a także do częstszych niż przed rokiem zakupów lodów czy napojów. Najlepszymi dniami pod względem liczby transakcji i wartości sprzedaży były piątek (8 września) i sobota (9 września), kiedy temperatury sięgały 30 stopni Celsjusza.
To właśnie wtedy najczęściej na paragonach pojawiały się piwa, lody i inne wrażliwe na temperaturę kategorie – w sobotę 9 września lody kupiło 6% klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, a po piwo sięgnęło aż 27% kupujących. W całym wrześniu w tym formacie placówek sprzedało się o 90% więcej opakowań lodów impulsowych i o 75% więcej opakowań lodów familijnych niż we wrześniu ubiegłego roku. Bardzo duże wzrosty (o kilkadziesiąt procent) rok do roku odnotowały również napoje funkcjonalne i izotoniczne. Znacznie częściej niż we wrześniu 2022 r. klienci sięgali także po wodę czystą (wzrost liczby transakcji o ponad 30%), napoje gazowane (wzrost o 12%) oraz po napoje typu ice tea. We wrześniu wzrost sprzedaży nie tylko w ujęciu wartościowym odnotowało też piwo – w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 4% więcej niż przed rokiem.
Tegoroczny wrzesień nie był jednak udany dla kategorii wódek – wolumen sprzedaży wódek czystych obniżył się w porównaniu z wrześniem 2022 r. o 10%, natomiast wódek smakowych – o 6%. W porównaniu z wrześniem ubiegłego roku znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast m.in. gotowe drinki, batony i napoje funkcjonalne, musy owocowe, kawa mrożona, a także roślinne zamienniki mleka. Duży spadek cen masła (o 30% w ujęciu rdr.) przełożył się na wzrost jego sprzedaży – we wrześniu 2023 r. w placówkach małego formatu sprzedało się o 10% więcej masła (w przeliczeniu na kilogramy) niż rok wcześniej.
We wrześniu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili nieco mniejsze zakupy niż we wrześniu 2022 r. (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 1%), mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o niemal 8%, do 21,29 zł.
Łączna liczba transakcji we wrześniu była tylko nieznacznie niższa niż w sierpniu, jednak za sprawą niższej wartości koszyka, obroty sklepów małoformatowych spadły z miesiąca na miesiąc o około 3%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.