Ta strona korzysta z plików cookie.

Waldemar Nowakowski dla GF o perspektywach franczyzy w formacie convenience

WNowakowski_pihWielkie perspektywy na małej powierzchni

Źródło: Gazeta Finansowa, autor: Prezes Polskiej Izby Handlu, Waldemar Nowakowski

Zmiany dokonane przez ostatnich pięć lat wyraźnie wskazują, że spadek rynkowego udziału pojedynczych sklepów odpowiada procent w procent wzrostowi udziału dyskontów. Oczekiwania polskich konsumentów w ostatnich latach również stopniowo się zmieniają, coraz większą rolę w naszych decyzjach zakupowych odgrywa szerokość asortymentu i jakość oferowanych produktów.

— Wiele osób przyznaje jednak, że z powodu braku wystarczających środków jest zmuszona korzystać z mniej atrakcyjnej, ale korzystniejszej cenowo oferty. Co na to przedsiębiorcy? Właściwą odpowiedzią sektora handlu na pogarszające się warunki gospodarcze oraz presję dyskontów jest niewątpliwie konsolidacja w oparciu o struktury franczyzowe zachowujące tożsamość i tradycję polskiego kupiectwa, przy jednoczesnej transformacji do nowoczesnego formatu, ujednoliceniu dystrybucji, skróceniu łańcucha dostaw. Tego rodzaju struktury pozwalają znacząco podnieść efektywność biznesową i zredukować koszty, by zaoferować klientowi szeroką ofertę dobrej jakości produktów w przystępnej cenie.

Franczyza w formacie convenience najbardziej obiecująca
Zarówno analiza rynku, jak i zachowań największych graczy pozwala stwierdzić, że właśnie franczyza w formacie convenience, obejmującym obiekty o średniej powierzchni ok. 100 – 250 metrów kwadratowych z ofertą dostosowaną do potrzeb konsumenta jest obecnie najbardziej obiecującą niszą na rynku handlu detalicznego FMCG w Polsce. Jest to wprawdzie nisza zagrożona wieloma niekorzystnymi procesami, takimi jak rosnące koszty utrzymania, obniżającą się siłę nabywczą konsumenta czy rozwój konkurencyjnych formatów, jednak wpływ tych czynników można zrównoważyć odpowiednią strategią.

Tradycyjny handel