Ta strona korzysta z plików cookie.

Trendy sprzedaży w sklepach małoformatowych w czerwcu 2020 r.

23 lipca 2020

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w czerwcu 2020 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w rekordowo upalnym czerwcu 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 18%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2020 r. : +0,3% mdm, -1% rdr

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +9,4%

W tygodnia na tydzień w sklepach małoformatowych rośnie liczba transakcji (łącznie w czerwcu była o 10% większa niż w maju) oraz spada średnia wartość paragonu – w czerwcu klienci wydawali na zakupy średnio 17,84 zł, czyli o 9% mniej niż w maju, a jednocześnie o 20% więcej niż rok wcześniej. Wyższa wartość paragonu to w dużej mierze efekt wzrostu cen, ponieważ liczba opakowań wkładanych do koszyka była tylko o 7% wyższa niż przed rokiem. Z danych PIH i CMR Panel wynika, że w czerwcu 2020 r. prawie 50% transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło zakupu 1 lub 2 opakowań produktów (rok wcześniej takich transakcji było 51%), natomiast duże zakupy (powyżej 10 opakowań, które w okresie największych obostrzeń stanowiły ponad 10% wszystkich transakcji, w czerwcu 2020 r. robił tylko co czternasty klient.

Tegoroczny czerwiec był dość chłodny i deszczowy, dlatego w porównaniu z gorącym czerwcem 2019 r. największe spadki sprzedaży odnotowały napoje, lody oraz piwo. Wydatki na piwo były w czerwcu o 13% niższe niż rok wcześniej (choć w porównaniu z majem br. wzrosły o niespełna 3%). Na napoje gazowane klienci placówek małego formatu wydali w czerwcu o 18% mniej niż przed rokiem, a wydatki na wodę obniżyły się aż o 35%. Duże spadki dotknęły również lody – w czerwcu 2020 r. wartość ich sprzedaży była o 30% niższa niż rok wcześniej, mimo iż w porównaniu z majem br., zwiększyła się o 44%.

Lepiej niż przed rokiem radziły sobie natomiast wódki czyste i smakowe – klienci sklepów małoformatowych wydali na nie prawie 20% więcej niż przed rokiem. Mimo wprowadzonego w drugiej połowie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych zarówno liczba sprzedanych opakowań, jak i wydatki klientów sklepów małoformatowych na papierosy były tylko nieznacznie niższe niż maju.
W porównaniu z czerwcem 2020 r. wartość sprzedaży papierosów w sklepach małego formatu wzrosła o około 3% (głównie za sprawą podwyżki akcyzy i wzrostu cen). Natomiast wydatki klientów na całą szeroko rozumianą kategorię produktów tytoniowych, obejmującą m.in. wkłady do podgrzewaczy tytoniu i inne innowacyjne produkty, zwiększyły się w tym czasie o 7%.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2020 r. wiele kategorii produktów do wypieków, gotowania i przygotowania posiłków w czerwcu 2020 r. sprzedawało się w sklepach małoformatowych lepiej niż przed rokiem, ale wzrosty ich sprzedaży w ujęciu rdr były znacznie niższe niż w tygodniach z największymi obostrzeniami związanymi z epidemią. W czerwcu br. liczba sprzedanych w sklepach małego formatu przypraw jednoskładnikowych była aż o 20% wyższa niż przed rokiem, liczba sprzedanych opakowań oleju zwiększyła się o 9%, a masła aż o 17%. W ujęciu rdr wzrosła zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba sprzedanych opakowań m.in. różnego rodzaju przetworów owocowych i warzywnych (wydatki na warzywa kiszone były aż o 50% wyższe niż w czerwcu 2019 r.), mąki, dodatków do ciast, jajek, a także herbat. Nieco gorzej niż przed rokiem sprzedawało się natomiast wiele kategorii produktów suchych i o długich terminie trwałości, kupowanych na początku epidemii w dużych ilościach z myślą o zapasach. W czerwcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 7% mniej opakowań kaszy, o 10% mniej opakowań ryżu i aż o 20% opakowań mniej konserw mięsnych niż w analogicznym okresie rok wcześniej.

Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w czerwcu 2020 r.: +0,8% mdm, -2,7% rdr.

*Sklepy małoformatowe do 300 m kw. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m kw., średnie sklepy spożywcze 41-100 m kw., duże sklepy spożywcze 101-300 m kw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.