Ta strona korzysta z plików cookie.

„Towar ten dostępny jest tylko dla jednej sieci sklepów” – Komisja Europejska rozważy czy takie stwierdzenia nie naruszają zasad wolnego rynku

Polska Izba Handlu 18 lipca br. przesłała pismo do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej z prośbą o przeanalizowanie sprawy dyskryminacji części formatów handlu, poprzez wprowadzanie przez znanych producentów na rynek  produktów o określonych gramaturach, dostępnych tylko dla wybranych sieci dyskontowych.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów jako niezgodne z prawem uznaje działania, których skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie konkurencji na rynku właściwym (Dział II Rozdział 1, art. 6-8 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów). Wybieranie firm, które jako jedyne mogą nabyć produkt, w sposób oczywisty wyklucza konkurencyjność uczestników handlu. Izba zgłaszała ten problem Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednak nie zostały podjęte żadne działania, zatem zwrócono się o pomoc do Komisji Europejskiej.

Z dokumentacji posiadanej przez Polską Izbę Handlu wynika, że producenci otwarcie odmawiają sprzedaży niektórych towarów spożywczych uzasadniając, iż mogą być one dostarczane tylko do sklepów dyskontowych prowadzonych przez jedną sieć. Polska Izba Handlu dysponuje kopiami odmów sprzedaży określonych towarów w niestandardowych gramaturach innym podmiotom.

– Stwierdzenia producentów, że ten towar jest dostępny tylko dla jednej sieci sklepów, są niezgodne z zasadami funkcjonowania wolnego rynku. Ten stan rzeczy ma negatywny wpływ na rozwój handlu i konkurencyjności na polskim rynku detalicznym. Wielokrotnie zwracaliśmy się do UOKIK-u, jednak urząd ten odmówił wszczęcia postępowania w tej sprawie, więc teraz chcemy aby przyjrzały się temu organy Komisji Europejskiej – wyjaśnia Waldemar Nowakowski Prezes Polskiej Izby Handlu.

Komunikat prasowy z dnia 18 lipca 2013