Ta strona korzysta z plików cookie.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła w sierpniu 2017 o 8,8% rok do roku (2)

14 września 2017

Sprzedaż w sklepach małoformatowych wzrosła w sierpniu 2017 o 8,8% rok do roku – dane Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR

Jak wynika z danych CMR, w sierpniu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 2,1% wyższa niż w lipcu 2017 r. i o 8,8% wyższa niż w sierpniu 2016 r. Do wzrostów przyczyniła się głównie fala upałów na początku miesiąca, która przełożyła się na większy niż w lipcu popyt na napoje i lody.

Kiedy temperatura rośnie, klienci częściej wpadają do pobliskiej placówki, by zaspokoić pragnienie lub chłodzić lodami albo piwem z lodówki. W sierpniu puszkę lub butelkę z logo któregoś z browarów można było znaleźć w 28% koszyków, napoje występowały na co czwartym paragonie, a po lody sięgnął średnio co szesnasty klient.

Liczba paragonów, na których pojawiały się lody, wzrosła w porównaniu z stosunkowo chłodnym sierpniem o 20%, a wartość sprzedaży tej kategorii była aż o 33% wyższa niż w rok wcześniej i o 6% wyższa niż w lipcu br. Warto przy tym podkreślić, że w najgorętszych tygodniach udział lodów w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych do 300 m2 wynosił około 3%.

W ostatnim miesiącu wydatki klientów na różnego rodzaju napoje zwiększyły się o 11% w porównaniu do lipca i aż o 18% w porównaniu do sierpnia br. W sierpniu w koszykach częściej niż przed rokiem i przed miesiącem pojawiały się napoje gazowane, a także wody czyste (liczba paragonów z tą  kategorią zwiększyła się o prawie 20% w ujęciu rdr i o 14% w ujęciu mdm). Duże wzrosty odnotowały również napoje izotoniczne – w sierpniu wydatki na nie były o 16% wyższe niż w lipcu i aż o 30% wyższe niż w sierpniu 2016 r.

Jak pokazują dane CMR, ostatni miesiąc do udanych mogą zaliczyć producenci piwa – w sierpniu 2017 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na ten alkohol o 14% więcej niż przed rokiem i o 6% więcej niż przed miesiącem. Piwa tradycyjnie już zdominowały czołówkę zestawienia najlepiej rotujących produktów FMCG w tym formacie sklepów. W sierpniu br. w pierwszej dziesiątce znalazło się 8 piw, a trzy pierwsze miejsca należały do Żubra, Tatry i Harnasia w butelkach 500 ml. Spośród innych produktów najwyżej (na 8. miejscu) uplasowała się Coca Cola w puszce 330 ml.

W sierpniu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 12,95 zł, czyli o 4,9% więcej niż rok wcześniej. W porównaniu z lipcem br. średnia wartość koszyka spadła o około 1%.

Polska Izba Handlu wraz z agencją badawczą CMR przygotowuje comiesięczne zestawienia dotyczące sklepów małoformatowych. Są to: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe. Działają one niezależnie, w sieciach partnerskich, franczyzowych lub w ramach sieci scentralizowanych. Badanie prowadzone jest na próbie reprezentatywnej dla populacji blisko 80 tysięcy sklepów małoformatowych.

 

Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych 
miesiąc/rok mdm rdr
sierpień 2017 +2,1% + 8,8%
lipiec 2017 -1% + 3,3%
czerwiec 2017  +3,9% + 5,6 %
maj 2017   +7%  +2%
kwiecień 2017 0%  -5,7% 
 marzec 2017 + 16,6% + 6,6%
luty 2017 – 3,2% + 0,8%
styczeń 2017 – 15,4% – 1,7%
     
grudzień 2016  +9,7% – 4,2% 
listopad 2016 – 8,9%  + 0.6% 
październik 2016 – 2,9%   +2,6%
wrzesień 2016 -4,2% +9,8%
sierpień 2016 -2% +2,4%
lipiec 2016 +1%  -4%
czerwiec 2016 -0,3% +6,7%
maj 2016 +10,8% +5,8%
kwiecień 2016 +1% +1,5%
marzec 2016 + 12,5%  +5,5%
luty 2016 -3,2% +6,9% 
styczeń 2016 -17,6%  +4,3% 

 

Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Działa na rynku od 1997 roku i reprezentuje handel detaliczny i usługi w Polsce. PIH jest jednym z kluczowych partnerów społecznych w procesie tworzenia prawa. Bierze udział w konsultacjach projektów ustaw, konferencjach uzgodnieniowych, posiedzeniach komisji parlamentarnych. Posiada licencję lobbingową MSW.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera on-line z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.