Sprzedaż w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 była o 3,9% wyższa w czerwcu 2017 roku w porównaniu do maja 2017 roku i wyższa o 5,6% niż w czerwcu rok wcześniej – wynika z badań Polskiej Izby Handlu i agencji badawczej CMR.
Równocześnie w czerwcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 12,87 zł, czyli o 8% więcej niż rok wcześniej. W porównaniu z majem br. średnia wartość koszyka wzrosła o 1%.
W sklepach małoformatowych, które stanowią dużą część rynku, coraz wyraźniej widać efekty ożywienia gospodarczego, niskiej stopy bezrobocia oraz wpływ rządowego programu 500+ – powiedział Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu (PIH).
Polska Izba Handlu wraz z agencją badawczą CMR przygotowuje comiesięczne zestawienia dotyczące sklepów małoformatowych. Są to: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe. Działają one niezależnie, w sieciach partnerskich, franczyzowych lub w ramach sieci scentralizowanych. Badanie prowadzone jest na próbie reprezentatywnej dla populacji blisko 80 tysięcy sklepów małoformatowych.
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych | ||||
miesiąc, rok | mdm | rdr | ||
czerwiec 2017 | +3,9% | + 5,6 % | ||
maj 2017 | +7% | +2% | ||
kwiecień 2017 | 0% | -5,7% | ||
marzec 2017 | + 16,6% | + 6,6% | ||
luty 2017 | – 3,2% | + 0,8% | ||
styczeń 2017 | – 15,4% | – 1,7% | ||
grudzień 2016 | +9,7% | – 4,2% | ||
listopad 2016 | – 8,9% | + 0.6% | ||
październik 2016 | – 2,9% | +2,6% | ||
wrzesień 2016 | -4,2% | +9,8% | ||
sierpień 2016 | -2% | +2,4% | ||
lipiec 2016 | +1% | -4% | ||
czerwiec 2016 | -0,3% | +6,7% | ||
maj 2016 | +10,8% | +5,8% | ||
kwiecień 2016 | +1% | +1,5% | ||
marzec 2016 | + 12,5% | +5,5% | ||
luty 2016 | -3,2% | +6,9% | ||
styczeń 2016 | -17,6% | +4,3% | ||
Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Działa na rynku od 1997 roku i reprezentuje handel detaliczny i usługi w Polsce. PIH jest jednym z kluczowych partnerów społecznych w procesie tworzenia prawa. Bierze udział w konsultacjach projektów ustaw, konferencjach uzgodnieniowych, posiedzeniach komisji parlamentarnych. Posiada licencję lobbingową MSW.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera on-line z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.