Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR Panel,w lutym 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 5,7% wyższa, natomiast liczba transakcji wzrosła o 1,4% w porównaniu ze lutym 2021 r.
Wysokie, jak na luty, temperatury, szczególnie w połowie miesiąca, a także brak obostrzeń związanych z pandemią sprzyjały wychodzeniu z domu i robienia zakupów w pobliskich sklepach, dlatego liczba transakcji dokonywanych w sklepach małego formatu była wyższa niż przed rokiem.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w lutym 2022 r.: -1,8% mdm , +5,7% rdr
Wyraźne wzrosty sprzedaży odnotowano w ostatnim tygodniu lutego, kiedy klienci zaniepokojeni doniesieniami z Ukrainy zaczęli robić zakupy w celu uzupełnienia domowych zapasów, a później także by wziąć udział w zbiórkach żywności i pomóc uchodźcom. W ostatnim tygodniu lutego wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła z tygodnia na tydzień o ponad 3%, największe wzrosty odnotowano w województwach graniczących z Ukrainą (łącznie wartość sprzedaż w sklepach małego formatu w województwach lubelskim i podkarpackim wzrosła w porównaniu z przedostatnim tygodniem lutego o prawie 7%). W tym czasie znacząco zwiększyła się sprzedaż żywności o długim terminie przydatności do spożycia (jak np. kasze, ryż, makaron, konserwy), środków higieny, a także produktów dla dzieci (m.in. pieluch i mleka w proszku).
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -7,4%.
Czynnikiem, który mocno przyczynia się do wzrostu wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych, są wciąż rosnące ceny wielu kategorii produktowych. Wraz z początkiem lutego na szereg produktów wprowadzona została zerowa stawka VAT – przyczyniło się do chwilowego spadku cen w porównaniu ze styczniem br., jednak już pod koniec lutego ceny wielu produktów wróciły do poziomu z grudnia czy stycznia. W ujęciu rdr ceny za litr oleju wzrosły o 46% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, za kostkę masła klienci sklepów małoformatowych w lutym 2022 r. musieli zapłacić o 45% więcej, natomiast ceny za kg cukru wzrosły o 23%. Znacznie wyższe niż przed rokiem ceny odnotowano też dla produktów mlecznych, zbożowych (jak np. mąki i kasze), a także kawy mielonej. Wszystkie te kategorie odnotowały wzrosty w ujęciu wartościowym, jednak w przeliczeniu na liczbę opakowań lub litry czy kilogramy ich sprzedaż w sklepach małoformatowych była niższa niż przed rokiem.
Podwyżka akcyzy na produkty alkoholowe przełożyła się również na wzrost cen m.in. wódek (butelka wódki czystej kosztuje obecnie o ponad 10% więcej niż przed rokiem) i piwa. Wolumen piwa utrzymał się na poziomie sprzed roku, jednak wartość sprzedaży tej kategorii zwiększyła się o prawie 7%. Wartość sprzedaży wódek czystych w lutym 2022 r. była o niespełna 2% wyższa niż rok wcześniej, jednak w przeliczeniu na litry odnotowano spadek o 7%. W lutym 2022 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem kupowali m.in. napoje energetyzujące (wzrost liczby sprzedanych opakowań o 20%), wody czystej (liczba sprzedanych butelek była o 5% wyższa niż przed rokiem), a także whisky, wino i słodycze impulsowe.
W lutym 2022 r. klienci sklepów małoformatowych kupowali średnio 4 opakowania produktów (o 5% mniej niż przed rokiem) i płacili za nie średnio 20,31 zł. W porównaniu z lutym 2021 wartość średniego paragonu wzrosła o około 4%.
Ze względu na mniejszą liczbę dni w lutym wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych porównaniu ze styczniem 2022 r. spadła o nieco ponad 2%, a liczba transakcji była o 1,6% niższa.
Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w lutym 2022: –2,4% mdm , +1,5% rdr.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.