Ta strona korzysta z plików cookie.

Sprzedaż w sklepach małoformatowych w listopdzie 2021 r.

17 grudnia 2021

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w listopadzie 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 4,9% wyższa niż przed rokiem, a liczba transakcji wzrosła w tym czasie o 4,8%.

Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w październiku 2021 r.: -8,9% mdm , +4,9% rdr

Wzrost liczby transakcji w ujęciu rok do roku to w dużej mierze efekt obostrzeń, które obowiązywały w listopadzie 2020 r., takich jak godziny seniorów w sklepach, nauka zdalna w szkołach, zamknięcie restauracji, obiektów sportowych i innych miejsc, gdzie można spędzać wolny czas. W listopadzie 2021 r. takie obostrzenia nie obowiązywały, dlatego klienci przychodzili do sklepów małoformatowych częściej niż w listopadzie 2020 r., ale robili mniejsze zakupy, częściej niż przed rokiem zdarzały się transakcje dotyczące 1-2 produktów. W listopadzie 2021 r. przeciętnym koszyku było średnio 3,9 produktów, podczas gdy rok wcześniej trafiało tam średnio 4,2 produktów. Średnia wartość paragonu w listopadzie 2021 r. wynosiła 19,36 zł, niemal tyle samo co przed rokiem i aż o 20% więcej niż dwa lata wcześniej. W porównaniu z listopadem 2019, czyli okresem jeszcze przed wybuchem pandemii, wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych zwiększyła się o 3,4%, natomiast liczba transakcji spadła o 14%.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: -1,8%

W listopadzie 2021 r. klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali po produkty impulsowe, takie jak np. batony (liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria była o 16% wyższa niż w listopadzie 2021 r.) czy gumy do żucia (wzrost liczby transakcji o 22%). Większa niż przed rokiem mobilność sprzyjała także sprzedaży dań gotowych i produktów, które łatwo zabrać ze sobą do szkoły czy pracy – w listopadzie sprzedało się np. o 33% więcej opakowań musów owocowych i o 16% więcej butelek z jogurtem pitnym niż przed rokiem.

W ujęciu wartościowym duże wzrosty odnotowały również kategorie takie jak: olej (wydatki na tę kategorię były o 23% wyższe niż przed rokiem), masło (wzrost wartości sprzedaży o 16,9%), napoje gazowane czy cukier. Wzrosty te wynikały jednak tylko z wyższych cen – w przeliczeniu na liczbę opakowań sprzedaż np. masła i oleju była o około 10% niższa niż rok wcześniej. Podwyżki cen dotyczą coraz większej grupy produktów – to właśnie wyższe niż przed rokiem ceny przyczyniły się w dużej mierze do wzrostu łącznych obrotów sklepów małoformatowych w porównaniu z listopadem 2020 r.

W listopadzie nieco gorzej niż rok wcześniej sprzedawały dwa najpopularniejsze rodzaje alkoholu – na piwo klienci sklepów małoformatowych wydali w listopadzie o niespełna 2% mniej niż rok wcześniej, wartość sprzedaży wódek czystych była tylko o 1% niższa niż rok wcześniej, choć w przeliczeniu na litry spadek sięgał 7%. Wydatki na wódki smakowe w ostatnim miesiącu zwiększyły się wprawdzie o 2%, jednak udało się to tylko dzięki wyższym cenom, które przyniosła opłata małpkowa, ponieważ wolumen sprzedaży wódek kolorowych był niższy o 8% niż w listopadzie 2020 r. Wzrost zarówno pod względem wartości, jak i wolumenu odnotowała natomiast whisky.

W porównaniu z październikiem 2021 r. liczba transakcji w sklepach małoformatowych w listopadzie spadła o 12%, do czego przyczyniła się głównie niższa liczba dni handlowych, większe zakupy robione pod koniec października w związku z długim weekendem, a także mniejszy niż w dość ciepłym październiku popyt na napoje i inne kategorie impulsowe.

Dynamika sprzedaży w supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w październiku 2021: -9,6% mdm ,+5,5% rdr 

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe