Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,2% wyższa niż rok wcześniej, mimo niewielkiego spadku transakcji. W porównaniu z lipcem 2019 r. obroty placówek małoformatowych zwiększyły się o 2,3%, a liczba transakcji wzrosła o 1%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w sierpniu 2019 r.: +2,3% mdm , +7,2% rdr .
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +5%.
Tegoroczny sierpień był cieplejszy niż lipiec, co przełożyło się na większą liczbę paragonów zawierających lody, piwo i napoje. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych do 300 m2 kupili o 5% więcej opakowań lodów impulsowych niż w lipcu, a liczba sprzedanych butelek wody zwiększyła się o 13%. Nieco lepiej niż w lipcu sprzedawały się również inne produkty chłodzące lub gaszące pragnienie – liczba paragonów, na których pojawiały się napoje gazowane zwiększyła się o 11%, a liczba transakcji z napojami izotonicznymi wzrosła o 13%. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych rzadziej sięgali po słodycze – wyjątkiem były batony chłodzone, których sprzedało się o około 7% więcej niż w lipcu.
W ujęciu rok do roku większość kategorii wrażliwych na pogodę utrzymała lub nawet zwiększyła nieco wartość sprzedaży w porównaniu z bardzo gorącym sierpniem 2018 r., ale sprzedaż wyrażona liczbą opakowań lub liczbą transakcji była niższa niż przed rokiem. Przykładem mogą być piwa, na które klienci sklepów małoformatowych w sierpniu 2019 r. wydali o 1,6% więcej niż rok wcześniej, ale już liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się w tym czasie o prawie 5%. Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt podwyżek cen, zauważalnych szczególnie w najniższym segmencie cenowym, a także rosnącej popularności piw z wyższej półki cenowej, w tym smakowych i radlerów, a także wariantów bezalkoholowych. Podobny trend widoczny jest w kategorii lodów impulsowych – wartość ich sprzedaży w sierpniu 2019 r. była nieznacznie wyższa niż rok wcześniej, choć liczba transakcji spadła o ponad 5%. Tu również utrzymanie ubiegłorocznego wyniku u ujęciu wartościowym było możliwe dzięki podwyżkom cen i większemu popytowi na droższe warianty lodów.
Według CMR Panel i Polskiej Izby Handlu w sierpniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,01 zł i była tylko o 1,2% wyższa niż w lipcu. W porównaniu z sierpniem 2018 r. średnia wartość koszyka wzrosła jednak, głównie za sprawą wyższych cen, aż o 8,5%.
W supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w sierpniu 2019 obroty były o +0,2% wyższe niż w lipcu. Natomiast sprzedaż rdr w supermarketach to +3,7%.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.