
Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w sierpniu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 utrzymała się na poziomie podobnym jak była na poziomie rok wcześniej, natomiast łączna liczba transakcji w tym formacie sklepów spadła aż o 7%.
Sierpień był kolejnym miesiącem, w którym temperatury były niższe niż przed rokiem, co przełożyło się na spadek sprzedaży kategorii wrażliwych na pogodę, m.in. piwo, woda i lody. W sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 7% mniej lodów impulsowych, o 15% mniej wody butelkowanej i o 7% mniej litrów piwa niż w sierpniu 2024 r. Spadki sprzedaży dotknęły również relatywnie dobrze radzący sobie dotychczas segment piw bezalkoholowych (wydatki na nie były o 4% niższe niż w sierpniu 2024 r.), szczególnie tych smakowych, których sprzedaż jest mocniej skoncentrowana na miesiącach letnich niż bezalkoholowych lagerów.
Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży odnotowały też wódki czyste (spadek sprzedaży o 8%), whisky oraz wina. W sierpniu niewielki wzrost zarówno w wolumenie, jak i wartości sprzedaży udało się osiągnąć natomiast kategorii wódek smakowych – klienci sklepów małoformatowych kupili ich o około 4% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
W sierpniu 2025 r. w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży odnotowały m.in. olej, mleko, masło i cukier, wzrosła natomiast sprzedaż cukru żelującego i fixów (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 44% wyższa niż w sierpniu 2024 r.), soli i octu, czyli produktów wykorzystywanych do przygotowania przetworów na zimę.
Kolejny miesiąc z rzędu spadała także sprzedaż mocno drożejących w ostatnich miesiącach. Sprzedaż soków zmniejszyła się w porównaniu z sierpniem 2024 r. łącznie o 9%, jednak w segmencie soków pomarańczowych, najmocniej dotkniętych podwyżkami, spadki były znacznie wyższe. Rosnące ceny negatywnie wpływają też na sprzedaż czekolad – w sierpniu klienci sklepów małoformatowych kupili o 12% mniej czekolad niż rok wcześniej. Najmocniej (o 18%) spadła czekolad gorzkich, które najbardziej podrożały – średnia cena tabliczki gorzkiej czekolady oscyluje obecnie wokół 10 zł, czyli o niemal 60% więcej niż przed rokiem.
W sierpniu 2025 r. średnia wartość paragonu zwiększyła o 7,3%, do 26,24 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych pozostała na poziomie podobnym jak rok wcześniej (czyli średnio 4 opakowania).
W pierwszych 8 miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła nieznacznie (o 0,7%) w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 8%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.