Polska Izba Handlu wysłała do Komisji Etyki Reklamy i UOKiK-u pisma dotyczące kampanii reklamowej sklepów Biedronka „Swoje chwalimy. Najlepsze polskie produkty znajdziecie w Biedronce”.
Uczestniczą w niej przedstawiciele producentów, sugerują w swoich wypowiedziach, że produkty wytwarzane przez ich firmy dostępne w wymienionej sieci mają lepszą jakość niż w innych sieciach, przykładowy cytat: „Nie znam odbiorcy, który stawiałby wyższe wymagania dla swoich produktów jak Biedronka”. Może to nasuwać wniosek, iż produkty dostępne u innych odbiorców (w innych sieciach) są gorszej jakości – zastanawia się Prezes Polskiej Izby Handlu Waldemar Nowakowski.
Kampania ta może u przeciętnego konsumenta wywołać przekonanie, że taki sam towar w Biedronce, jest lepszej jakości lub świeższy niż ten sam asortyment w innym sklepie. Kolejna dyskusyjna wypowiedź producenta padająca w spocie reklamowym: „To chyba sieć sklepów, która ma najwyższe wymagania jakościowe na rynku (…) jeżeli konsument weźmie to jabłko z półki to wie, że to jabłko jest na pewno zdrowe i pewne.”
Nasuwają się zatem pytania czy nie jest to reklama nieuczciwa, albo czy sieć nie stosuje w relacjach z producentami niejednolitych warunki umów, stwarzając przedsiębiorcom różne warunki konkurencji ? Pierwszy przypadek stanowiłby naruszenie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, drugi byłby naruszeniem ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – oceniają eksperci Polskiej Izby Handlu.
– Liczymy na szczegółową analizę treści przekazywanych przez wspomnianą kampanię i potępienie praktyk, które wprowadzają konsumentów w błąd i godzą w dobre imię innych podmiotów detalicznych działających na polskim rynku – podsumowuje Nowakowski.
Przykłady reklam:
www.youtube.com/watch?v=o9uAYJ7KlDo
www.youtube.com/watch?v=TQnmIUFTfhU
stanowisko prasowe 21-03-2014