Ta strona korzysta z plików cookie.

PIH przestrzega: źle skonstruowany podatek, zamiast pomóc, może zniszczyć handel detaliczny w Polsce

alt
26 listopada 2015

Tzw. podatek od hipermarketów według jego założeń powinien chronić niezależnych detalistów w Polsce. Jeśli jednak ten podatek będzie źle skonstruowany, to zamiast pomóc, może zniszczyć małe i średnie przedsiębiorstwa handlu detalicznego – to wniosek Polskiej Izby Handlu po dzisiejszym nadzwyczajnym posiedzeniu Zarządu i Rady Izby. PIH apeluje do rządu, aby projekt podatku obrotowego od sklepów wielkopowierzchniowych został skonsultowany z przedstawicielami handlu w Polsce.

Postulat Polskiej Izby Handlu:

Kryterium opodatkowania powinien być tylko obrót realizowany w handlu detalicznym na jeden numer NIP. Podatek powinien być progresywny – uzależniony od wielkości obrotu generowanego przez podmiot prowadzący sprzedaż detaliczną. Podatek ten powinien obejmować również handel internetowy, aby nie wytworzyć nieuczciwej dysproporcji.

Polska Izba Handlu, branżowa izba gospodarcza, będąca najszerszą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce, zwołała na 26 listopada br. nadzwyczajne posiedzenie Zarządu i Rady Izby w sprawie projektu podatku obrotowego dla sieci handlowych. Celem spotkania było przedyskutowanie możliwych konsekwencji wprowadzenia podatku w proponowanym przez partię rządzącą kształcie i uzgodnienie wspólnego stanowiska PIH w tej sprawie.

– W Polskiej Izbie Handlu zrzeszamy firmy prowadzące około 30 tysięcy sklepów i hurtowni z sektora FMCG. Reprezentujemy i wspieramy tzw. handel tradycyjny, czyli niezależnych przedsiębiorców, którzy w ostatnich latach ciężko pracowali, inwestowali w swoje sklepy, zwiększali zatrudnienie i dzięki temu przetrwali oraz rozwijali się, mimo agresywnej ekspansji wielkich sieci handlowych. Według założeń, planowany podatek od hipermarketów powinien właśnie chronić niezależnych detalistów w Polsce. Jeśli jednak ten podatek będzie źle skonstruowany, to zamiast pomóc, może zniszczyć małe sklepy w Polsce – powiedział Waldemar Nowakowski,  prezes Polskiej Izby Handlu.

PIH podkreśla, że w Polsce w handlu detalicznym działa ok 340 tys. sklepów małoformatowych (wg metodologii i statystyk podawanych przez GUS). Zatrudniają one – wg różnych źródeł – ponad 600 tys. osób.

PIH zwraca również uwagę na pośrednie konsekwencje wprowadzenia podatku obrotowego w obecnie proponowanym kształcie. – Dla mniejszych sklepów wprowadzenie podatku może być potencjalnie jakąś szansą, ale raczej tylko krótkoterminową. Można się bowiem spodziewać, że duże sieci – wykorzystując swoją pozycję negocjacyjną – będą wywierać presję na producentów, aby to oni „sfinansowali” ten podatek. Producenci z kolei podniosą ceny wszystkim, włączając w to małe sklepy. Oznacza to wzrost cen dla konsumentów. Wielu z konsumentów nie stać natomiast na wyższe ceny podstawowych artykułów. Przez ten podatek może zatem wzrosnąć popyt na tańsze produkty marek własnych wielkich sieci. Stracą na tym nie tylko polscy detaliści, ale i polscy producenci. Efektem wprowadzenia tego podatku może być zatem zarówno inflacja, jak i wzrost bezrobocia – wskazuje Waldemar Nowakowski,  prezes Polskiej Izby Handlu.

– Struktura handlu w Polsce na tle innych rynków jest wyjątkowa. Tzw. niezależny, tradycyjny handel skutecznie stawia czoła ekspansji hipermarketów i dyskontów. Zawdzięczamy to m.in. temu, że inwestujemy w nasze sklepy, staramy się dopasować do oczekiwań klientów, wspierają nas także systemy franczyzowe, hurtownicy i grupy zakupowe. Przetrwaliśmy, mimo że nam nikt nie pomagał. Teraz rząd chce nam pomóc, wprowadzając podatek od sklepów wielkopowierzchniowych, ale w obecnie proponowanym kształcie ta „pomoc” może być dla nas dodatkowym zagrożeniem. Dlatego apelujemy do rządu o przeprowadzenie szerokich konsultacji z przedstawicielami polskiego handlu tradycyjnego. Bez takich konsultacji, żaden podatek nie powinien być wprowadzany– konkluduje – Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.

Polska Izba Handlu – Kim jesteśmy?

Polska Izba Handlu jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzeszamy obecnie około 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Działając na rynku od 1997 roku staliśmy się najszerszą reprezentacją handlu detalicznego i usług w Polsce. Jesteśmy obecnie jednym z kluczowych partnerów społecznych w procesie tworzenia prawa. Cały czas bierzemy udział w konsultacjach projektów ustaw, konferencjach uzgodnieniowych, posiedzeniach komisji parlamentarnych. Współprzewodniczymy także Radzie Konsultacyjnej ds. Handlu i Usług przy Ministerstwie Gospodarki. Jesteśmy w stanie w sposób czynny włączać się w procesy legislacyjne i niejednokrotnie składaliśmy naszej projekty ustaw.

 

alt

od lewej: Romuald Gulczyński, Wiceprezydent Rady PIH; Andrzej Ludek, Prezydent Rady PIH; Krzysztof Waligórski, Wiceprezes PIH; Waldemar Nowakowski, Prezes PIH; Małgorzata Więch, Wiceprezes PIH, Wojciech Kruszewski, Wiceprezydent Rady PIH; Wiesław Michalak, Lewiatan Wielkopolska