W nawiązaniu do wypowiedzi Pana Tomasza Suchańskiego, dyrektora generalnego sieci Biedronka opublikowanej przez portalspozywczy.pl w artykule z dnia 7 marca 2013 (link) informujemy, że zgodnie z naszą najlepszą wiedzą nie istnieje oficjalne stanowisko UOKiK w sprawie ograniczenia sprzedaży produktów markowych w unikalnych gramaturach do niektórych sieci dyskontów, na które powołuje się w swojej wypowiedzi Pan Suchański w nawiązaniu do wątpliwości Polskiej Izby Handlu.
Polska Izba Handlu zajmowała się sprawą dedykowanych gramatur produktów markowych w roku ubiegłym, kiedy to został udowodniony fakt udzielania przez producentów odmów sprzedaży wybranych gramatur produktów markowych argumentowanych produkowaniem ich na wyłączność sieci Biedronka należącej do Jeronimo Martins Polska. Zebrany materiał dowodowy został przekazany do UOKiK z prośbą o rozpatrzenie naszych wątpliwości.
UOKiK odmówił wówczas rozpoznania materiału, wszczęcia postępowania i zajęcia oficjalnego stanowiska, poprzestając na nieformalnej opinii, że zarejestrowane przez nas odmowy sprzedaży artykułów markowych w unikalnych gramaturach sieciom innym niż Biedronka nie stanowią czynu nieuczciwej konkurencji. Tym samym sprawa została więc niejako rozstrzygnięta arbitralnie bez jej oficjalnego rozpoznania. Skorzystanie przez Prezesa UOKiK z prawa do niepodejmowania rozpoznania i wszczęcia postępowania uniemożliwiło jednocześnie złożenie formalnego odwołania, co zamknęło Izbie możliwości dalszego zadziałania w tej sprawie.
Działanie to w praktyce oznacza brak wiążącego stanowiska UOKiK w tej sprawie wydanego w trybie administracyjnym. Trudno więc nazywać to działanie zajęciem stanowiska, jest to raczej unikanie podjęcia tematu i blokowanie działań związanych z formalnym wyjaśnieniem sytuacji.
Komunikat prasowy z dnia 07-03-2013