Piąta edycja raportu Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie” przygląda się dokładnie rynkowi wody butelkowanej. To kolejna już kategoria, w której lokalni producenci prowadzą bardziej przyjazną małoformatowym politykę sklepom niż najwięksi gracze. Oto zwycięzcy rankingu w kategorii „Woda”.
Najnowsza, sierpniowa odsłona rankingu Polskiej Izby Handlu sprawdza, kto spośród dziesięciu największych producentów wody butelkowanej w Polsce traktuje niezależnych przedsiębiorców jak równorzędnych partnerów. Każdemu z nich przyznano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Finalna liczba punktów, jaką może otrzymać producent, jest średnią ważoną wyników ze wszystkich obszarów.
Podium rankingu „Równi w Biznesie” dla producentów wody butelkowanej należy do polskich firm. Zdecydowanym zwycięzcą okazała się Muszynianka, co jest zasługą bardzo wysokich not za zbalansowaną politykę cenową i dystrybucyjną oraz najwyższej oceny w kategorii „dedykowane produkty”. Na drugim miejscu znalazł się Maspex, producent soków i wody Kubuś (najwyższa ocena w kategorii „kontrybucja do wzrostu”). Trzecia jest firma Nałęczów Zdrój, czyli producent Cisowianki (najlepsza w kategorii „dystrybucja”), która „o włos” wyprzedziła Coca Colę, właściciela marki Kropla Beskidu. Lider rynkowy pod względem wielkości sprzedaży, firma Danone, do której należy woda Żywiec Zdrój, zajęła w rankingu dopiero szóste miejsce.
„Latem sięgamy po wodę dużo chętniej niż po inne napoje. Z roku na rok jej spożycie w Polsce rośnie w dwucyfrowym tempie. Wciąż jednak pijemy o 1/3 mniej wody butelkowanej niż Niemcy, więc można podejrzewać, że jej rynek w najbliższych latach wzrośnie jeszcze bardziej. Tak z pewnością się stanie, gdy producenci zadbają, by ich oferta była równie atrakcyjna dla kogoś, kto kupuje co rano butelkę mineralnej w swoim osiedlowym sklepie, jak i dla osób, które raz w tygodniu nabywają dwie zgrzewki w supermarkecie”. – komentuje wyniki rankingu Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.
Inicjatywa „Równi w Biznesie” przypomina polskim producentom, że nie powinni w swoich planach rozwoju zaniedbywać sklepów małoformatowych. Stoją one zwykle na gorszej pozycji wobec wielkich sieci handlowych. Kolejne edycje rankingu nagradzają więc dobre praktyki firm, które wszystkie podmioty na rynku detalicznym traktują jednakowo. Dla zachowania pełni obiektywizmu wyliczenia wykorzystane przy konstruowaniu rankingu tworzone są w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen.
„Blisko połowa sprzedaży wody butelkowanej w opakowaniach o pojemności poniżej 1,5 litra odbywa się w sklepach małoformatowych. Ważne jest, by producenci obecni na rynku zdawali sobie sprawę z tego faktu i dbali o równowagę w handlu detalicznym, stosując sprawiedliwą politykę dystrybucji, promocji i cen wobec dużych i małych graczy”. – mówi Waldemar Nowakowski.
Polska Izba Handlu od lat wspiera rozwój małoformatowych sklepów w Polsce i dba o ich konkurencyjną pozycję na rynku. W tym celu powstał ranking „Równi w Biznesie” – program wyróżniający producentów, którzy aktywnie rozwijają swoją ofertę i biznes w oparciu u niezależny handel detaliczny. Najlepsi z nich zostają nagrodzeni odznaczeniem „Równy w Biznesie” i poleceni uwadze właścicieli sklepów małoformatowych oraz osobom odpowiedzialnym za ich zaopatrzenie.
Comiesięczne wyniki rankingu „Równi w Biznesie” publikowane są od kwietnia na łamach mediów branżowych poświęconych rynkowi spożywczemu i handlowi detalicznemu. Organizatorem i podmiotem zlecającym badania do Rankingu „Równi w Biznesie” jest Polska Izba Handlu, a partneruje mu Coface i IGA.