Druga część rankingu „Równi w Biznesie” Polskiej Izby Handlu
Polska Izba Handlu już po raz drugi wyróżnia producentów, którzy dbają o partnerskie relacje biznesowe w handlu detalicznym. W kategorii „Piwo” rankingu „Równi w Biznesie” bezkonkurencyjni okazali się producenci krajowych marek, ale na podium znalazł się również globalny koncern.
W najnowszym – majowym – wydaniu ocenie poddano producentów piwa. W tym celu zestawiono wyniki dziesięciu największych (według wartości sprzedaży) wytwórców. Każdemu z nich przyznawano punkty w pięciu obszarach: cena, dystrybucja, udział rynkowy, kontrybucja do wzrostu oraz dedykowane produkty. Finalna liczba punktów, jaką może otrzymać producent, jest średnią ważoną wyników ze wszystkich obszarów.
Na szczycie najnowszego zestawienia znalazł się Browar Namysłów. Tuż za nimi uplasowały się Browar Perła i Grupa Carlsberg. Prześcignęły one nie tylko małe browary o stosunkowo niewielkim udziale rynkowym, ale też takich gigantów jak Kompania Piwowarska czy Grupa Żywiec. Zwycięzca rankingu – Browar Namysłów – nad konkurentami przeważa w obszarach: „udział rynkowy”, „dystrybucja” oraz „produkty dedykowane”. Wysokie noty w nich zdobyły również Perła i Carlsberg.
– Piwo to wciąż najpopularniejszy w naszym kraju napój alkoholowy. Polacy kupują je najczęściej w sklepach małopowierzchniowych – aż 68% wartości sprzedaży piwa przypada właśnie na ten kanał. Ważne jest, aby producenci – zarówno wielkie koncerny, jak i krajowi wytwórcy – pamiętali o zaspokajaniu potrzeb wszystkich konsumentów. Ulubione marki Polaków powinny być dostępne w dobrych cenach i w możliwie jak największej liczbie punktów detalicznych w rynku małoformatowym. Najwyższa nota dla Browaru Namysłów to wzór dobrych praktyk dla innych wytwórców. Miejsce na podium dla Carlsberga to z kolei dobitny dowód na to, że można być „wielkim” i po partnersku traktować handel małoformatowy – mówi Waldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu.
„Równi w Biznesie” to ranking, w którym producenci są oceniani przez pryzmat tego, czy w sposób zbalansowany pracują ze oboma segmentami rynku detalicznego: wielkopowierzchniowym i małopowierzchniowym. Dla zachowania pełni obiektywizmu wyliczenia wykorzystane przy konstruowaniu rankingu tworzone są w oparciu o dane agencji badawczej Nielsen.
– Tendencja niektórych producentów do pomijania niezależnego handlu detalicznego w ich planach dystrybucyjnych i sprzedażowych jest niepokojąca. Tracą bowiem na niej nie tylko przedsiębiorcy, którzy nie mogą być konkurencyjni względem supermarketów i dyskontów. Największymi poszkodowanymi są konsumenci odcinani od możliwości kupienia swoich ulubionych produktów w dobrych cenach. Producenci, którzy dyskryminują rynek małoformatowy, tak naprawdę wykluczają całe grupy konsumentów, np. osoby mieszkające w małych miejscowościach, nieposiadające samochodu czy seniorów. Z radością jednak odnotowujemy, że nie jest to tendencja wiodąca, a wśród producentów piwa nie brakuje również takich, którzy niezależnych detalistów traktują sprawiedliwie i po partnersku– dodaje Waldemar Nowakowski.
Polska Izba Handlu od lat wspiera rozwój małoformatowych sklepów w Polsce i dba o ich konkurencyjną pozycję na rynku. W tym celu powstał ranking „Równi w Biznesie” – program wyróżniający producentów, którzy aktywnie rozwijają swoją ofertę i biznes w oparciu u niezależny handel detaliczny. Najlepsi z nich zostają nagrodzeni odznaczeniem „Równy w Biznesie” i poleceni uwadze właścicieli sklepów małoformatowych oraz osobom odpowiedzialnym za ich zaopatrzenie.
Comiesięczne wyniki rankingu „Równi w Biznesie” publikowane są od kwietnia na łamach mediów branżowych poświęconych rynkowi spożywczemu i handlowi detalicznemu.
Organizatorem i podmiotem zlecającym badania do Rankingu „Równi w Biznesie” jest Polska Izba Handlu, a partneruje mu Coface i IGA.
*źródło: Nielsen, luty 2016 – styczeń 2017