5 grudnia 2013, Warszawa, sklep Społem, Nowy Świat 53
Konferencja Polskiej Izby Handlu
Dyrektywa tytoniowa cd. – odroczony wyrok na polski handel
10 grudnia 2013 w Brukseli odbędzie się szczyt unijnych ministrów zdrowia, wtedy też mają zostać podjęte wiążące decyzje dotyczące kształtu dyrektywy tytoniowej. Decyzją Parlamentu Europejskiego z 8 października 2013 na rynku mają pozostać papierosy typu slim, natomiast sprzedaż papierosów mentolowych w UE ma zostać zakazana po ośmioletnim okresie przejściowym – istnieje jednak zagrożenie, że termin ten zostanie istotnie skrócony.
Nawet najdłuższy okres przejściowy nie rozwiąże problemów z jakimi spotka się polski handel po wejściu w życie tej dyrektywy – straci legalny handel, a zyska przemytnik.
Przedstawiciele legalnego handlu bronią się przed wydanym na nich wyrokiem – optymalnym rozwiązaniem byłoby, całkowite odejście od wprowadzania zakazu sprzedaży papierosów mentolowych,
A W NAJGORSZYM RAZIE UTRZYMANIE OŚMIOLETNIEGO OKRESU PRZEJŚCIOWEGO, TAK JAK PRZYJĄŁ TO PARLAMENT EUROPEJSKI!
Polska jest krajem, który najdotkliwiej odczuje negatywne następstwa wprowadzenia dyrektywy tytoniowej. Papierosy mentolowe to 20% rynku tytoniowego w Polsce – jesteśmy krajem unikalnym, ponieważ to u nas te produkty są najpopularniejsze. Dodatkowo Polska jest państwem granicznym Unii Europejskiej (1100 km granicy lądowej), przez to szczególnie narażonym na przemyt zakazanych w UE produktów. Już w tej chwili szara strefa to co najmniej 15%, a wycofanie papierosów mentolowych powiększy ją skokowo.
Liczba polskich sklepów, gdzie wyroby tytoniowe stanowią od 15% do 40% w całościowym obrocie to 80 000.
Spadek obrotów = całkowita likwidacja mniejszych sklepów lub redukcja zatrudnienia w większych placówkach.
Łączna liczba zagrożonych dyrektywą miejsc pracy to 566 000 (miejsca pracy związane ze sprzedażą wyrobów tytoniowych – 500 000, miejsca pracy w rolnictwie – 60 000, miejsca pracy w przemyśle – 6 000).
Wprowadzenie dyrektywy tytoniowej nie poprawi stanu zdrowia publicznego – ludzie nie przestaną palić papierosów mentolowych, a jedynie zmienią miejsce zakupu tych produktów – na szarą strefę. Według badań instytutu Homo Homini z kwietnia 2013 aż 47% ankietowanych zadeklarowało, iż będzie kupowało papierosy mentolowe czarnym rynku. Wprowadzenie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych, jest oddaniem pieniędzy z budżetu państwa oraz z kieszeni uczciwych przedsiębiorców przemytnikom.
Dodatkowo dyrektywa tytoniowa w art. 14 zakłada wprowadzenie znakowania opakowań i systemu rejestrowania produktów w łańcuchu dostaw. Artykuł 14 dyrektywy tytoniowej w założeniu ma działać przeciwko szarej strefie, natomiast w rzeczywistości tworzy komplikacje dla handlu legalnego. Według tych zapisów producenci papierosów będą zobowiązani umieszczać na każdej paczce jej identyfikator, umożliwiający ustalenie daty i miejsca produkcji, faktury, numeru zamówienia oraz dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły towar w drodze z fabryki do punktu detalicznego. Jest to absurd, ponieważ to przemycane paczki papierosów wymagają kontroli, a nie te legalne.
Rok temu razem z organizacjami rolników i związkami zawodowymi Polska izba Handlu złożyła apel do premiera o obronę polskich miejsc pracy, które mogą zostać zagrożone przez wyeliminowanie z polskiego rynku papierosów mentolowych. Dzięki zdecydowanemu stanowisku polskich eurodeputowanych i rządu udało się w tej sprawie wiele zdziałać – mamy nadzieję, ze teraz na ostatniej prostej, w tej najważniejszej sprawie nie zabraknie determinacji.
Liczymy, że 10 grudnia polska racja stanu reprezentowana przez przedstawicieli naszego rządu nie zostanie zignorowana, a polski handel i rolnicy dostaną minimum osiem lat na rozwiązanie problemu jakim jest wycofanie z polskiego rynku papierosów mentolowych – Polska Izba Handlu wraz z innymi organizacjami podpisała list otwarty w tej sprawie.
List otwarty dostępny jest
Uczestnicy: Maciej Ptaszyński Dyrektor PIH
pracownicy polskich sklepów w koszulkach z napisem: Dyrektywa tytoniowa = zagrożenie dla naszego sklepu
Prośby o zdjęcia z wydarzenia proszę kierować do rzeczniczki Polskiej Izby Handlu.
Kontakt: Joanna Chilicka, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu, joanna.chilicka@pih.org.pl, Tel.: +48 728 253 660