Ta strona korzysta z plików cookie.

Materiały prasowe – 6/06/13 Konferencja PIH: Dyrektywa Tytoniowa – koniec mitu – wyniki badań konsumenckich

18 czerwca 2013

Warszawa, 6/06/2013

Konferencja prasowa Polskiej Izby Handlu

Dyrektywa Tytoniowa – koniec mitu – wyniki badań konsumenckich

Uczestnicy:

Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu

Paweł Radomski, Spółdzielnia Spożywców Mokpol

Komisja Europejska planuje wprowadzenie dyrektywy tytoniowej (2011/37/WE), która zakazuje m.in. sprzedaży papierosów mentolowych i slim. Produkty te stanowią ok. 38% rynku wyrobów tytoniowych w Polsce. W 80 000 punktach handlu detalicznego udział tych towarów to od 15% do 40%, wycofanie ich spowoduje spadek całościowego obrotu od 3,8% do 15,2%. Utrata tych zysków w praktyce będzie oznaczała zamknięcie wielu mniejszych sklepów, łączna liczba zagrożonych dyrektywą tytoniową miejsc pracy to ok. 566 000. 

Poprzez wprowadzenie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych i slim zostanie utworzona luka popytowa, która zostanie wypełniona przez produkty z szarej strefy. Zatem regulacja ta nie będzie miała wpływu na poprawę zdrowia publicznego oraz nie zmniejszy ilości nabywanych papierosów, natomiast gospodarka odczuje potężny cios ekonomiczny. Obecnie nielegalny tytoń to nawet do 25% całej konsumpcji, już teraz jest to niemały problem dla władz, proponowana zmiana pogorszy sytuację. Państwo po prostu odda przychody ze sprzedaży wyrobów tytoniowych przemytnikom, wprowadzenie zakazu dotknie jedynie legalny handel oraz zmniejszy wpływy budżetowe (10% całych przychodów państwa pochodzi za akcyzy za tytoń).

Polska Izba Handlu w kwietniu 2013 zleciła Instytutowi Badania Opinii – Homo Homini przeprowadzenie ogólnopolskich badań dot. zachowań konsumenckich po wprowadzeniu dyrektywy tytoniowej ( próba: 1 458 dorosłych Polaków).

Wyniki badań:

Czy przemyt papierosów jest w Polsce problemem?

o        Tak – 50%

o        Nie – 28%

o        Nie mam zdania 22%

Czy uważasz, że proponowane przepisy mogłyby zwiększyć problemu czarnego rynku w Polsce?

o        Tak – 65% (przy wschodniej granicy nawet do 83%)

o        Nie – 25%

o        Nie mam zdania 10%

„KE uważa, że nie ma żadnego uzasadnienia dla twierdzenia, iż projekt spowoduje wzrost szarej strefy (…)”,

via PAP 30 maja 2013

Co Twoim zdaniem zrobiliby palacze papierosów mentolowych i slim, gdyby papierosy te zostały zakazane w całej Unii Europejskiej?

o        Kupowaliby papierosy mentolowe i slim na czarnym rynku lub poza UE i sprowadzaliby je do kraju – 47%

o        Zaczęliby palić inne papierosy – 47%

o        Rzuciliby palenie 3%

o        Nie mam zdania 2%

o        Inne 1%

KE, via PAP 30 maja 2013: „Pieniądze niewydane na tytoń zostaną wydane na inne produkty lub usługi”

Czy słyszał(a) Pan(i) by w gronie najbliższych znajomych ktoś kupował papierosy lub inne produkty bez polskiej akcyzy?

o        Tak – 69 %

o        Nie – 28 %

o        Trudno powiedzieć 3 %

Jakiego rodzaju był pierwszy kupiony przez Pana(Panią) papieros?

o        Zwykły, gruby o naturalnym smaku 71%

o        Mentolowy i slim – 20%

o        Inne/nie pamiętam – 9%

Obecny udział papierosów mentolowych i slim w rynku: 38% vs 20% osób dla których papieros mentolowy lub slim był pierwszym papierosem.

Czy uważasz, że zakazanie papierosów mentolowych i slim w całej UE jest to rozwiązanie proporcjonalne w stosunku do Polski?          

o        Nieproporcjonalne – 60%

o        Nie mam zdania – 25%

o        Proporcjonalne 15 %

 


Kontakt:Joanna Chilicka, rzecznik prasowy Polskiej Izby Handlu, joanna.chilicka@pih.org.pl, Tel.: +48 728 253 660

Polska Izba Handlu to najszersza reprezentacja handlu detalicznego i hurtowego FMCG w Polsce. Zrzesza ponad 30 tys. podmiotów handlowych od pojedynczych sklepów po ogólnopolskie sieci franczyzowe i dystrybucyjne.  Izba reprezentuje interesy swoich Członków. Monitoruje i konsultuje procesy legislacyjne na poziomie krajowym i europejskim. Przeciwdziała wprowadzaniu rozwiązań niedostosowanych do potrzeb rynku, opracowuje także własne sugestie zmian, które usprawniają najważniejsze aspekty funkcjonowania przedsiębiorczości i sektora handlu w Polsce.  Polska Izba Handlu jest również platformą rozwoju współpracy biznesowej umożliwiając zwiększanie konkurencyjności swoich Członków, np. przez udział w projektach unijnych, business mixer czy wsparcie eksportu.

Więcej informacji na: http://www.pih.org.pl/