Ta strona korzysta z plików cookie.

Marzec 2025 r. w sklepach małoformatowych

28 kwietnia 2025

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w marcu 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 0,4% niższa niż przed rokiem, natomiast liczba transakcji spadła o niemal 6%.

Za spadkami w dużej mierze stoi efekt przesunięcia Wielkanocy – w 2024 r. niedziela wielkanocna wypadała w ostatni dzień marca (zatem całe przedświąteczne zakupy były robione w marcu), natomiast w 2025 r. święta te obchodziliśmy w drugiej połowie kwietnia, przez co przedświąteczny pik sprzedaży widoczny jest również w kwietniu.

Ogromne spadki w ujęciu rok do roku odnotowały przez to wszystkie kategorie związane z przygotowaniem świątecznych potraw, a także alkohole i świąteczne słodycze. Liczba paragonów, na której znajdował się majonez, była o 40% niższa niż przed rokiem, dla chrzanu czy figurek czekoladowych ten spadek wyniósł ponad 70%. Sprzedaż wódek czystych w przeliczeniu na litry w marcu 2025 r. była o 15% niższa niż rok wcześniej, natomiast sprzedaż wina spokojnego spadła o 20%. Gorzej niż przed rokiem radziły sobie również whisky i piwo, wysokie wzrosty w ujęciu rok do roku osiągnęła natomiast kategoria drinków – w marcu 2025 r. klienci kupili ich aż o 34% więcej (w przeliczeniu na litry) niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych przekazanych przez CMR, w marcu 2025 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej niż przed rokiem sięgali po elektroniczne papierosy jednorazowe, mocno wzrosła natomiast sprzedaż podów i płynów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych (w ostatnim miesiącu sprzedało się ich o 60% więcej niż rok wcześniej). W marcu wzrosły ceny tradycyjnych papierosów, spadła natomiast ich sprzedaż – liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria była o 7% niższa niż w marcu 2024 r.

Kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży notowały kategorie, których ceny mocno wzrosły, takie jak masło, kawa mielona (spadek liczby transakcji o 8%), kakao, czekolady i inne słodycze czekoladowe, a także soki (spadek liczby paragonów o 16%). W marcu 2025 r. ujemne dynamiki miały też olej, mąki i cukier, a także mleko.

W czołówce kategorii o dodatniej dynamice znalazły się natomiast napoje energetyzujące (wzrost liczby transakcji w porównaniu z marcem 2024 r. o 11%). Kolejny miesiąc z rzędu wzrosty odnotowały też napoje izotoniczne i funkcjonalne (wzbogacone o witaminy, magnez lub inne prozdrowotne składniki), a także batony funkcjonalne, batony chłodzone oraz mrożone kawy i herbaty.

W marcu 2025 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,8, dokładnie tyle samo co rok wcześniej, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się w tym czasie o ponad 5%, do 26,04 zł. 

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.