Ta strona korzysta z plików cookie.

Luty 2025 r. w sklepach małoformatowych

25 marca 2025

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w lutym 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 0,5% niższa niż przed rokiem, ale liczba transakcji spadła o 12%.

Luty 2024 r. miał 29 dni, więc w porównaniu z nim tegoroczny luty, krótszy o jeden dzień, wypada słabiej, jednak przy porównaniu takiej samej liczby dni wartość sprzedaży jest o około 3% wyższa, natomiast liczba transakcji notuje kilkuprocentowy spadek. Średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 4,0, o 5% więcej niż rok wcześniej, natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się o 13%, do 26,96 zł. 

W lutym jednym z najlepszych dni dla sklepów małoformatowych pod względem liczby transakcji i obrotów był walentynkowy piątek. Jak co roku w tym dniu gwałtownie wzrosła sprzedaż m.in. lizaków (14 lutego 2025 r. pojawiały się na co pięćdziesiątym paragonie w sklepach małoformatowych), pralin (występowały na co czterdziestym paragonie), a także win.

W lutym 2025 r. w sklepach małoformatowych spadki sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej kolejny miesiąc z rzędu odnotowały najpopularniejsze alkohole, czyli piwo (w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 11% mniej niż przed rokiem) i wódki czyste (spadek o 13%), gorzej niż rok wcześniej sprzedawały się również wina spokojne i whisky. Wysokie wzrosty odnotowała natomiast kategoria drinków – w lutym 2025 r. liczba paragonów, na których pojawiał się ten rodzaj alkoholu była 16% wyższa niż rok wcześniej.

Jak wynika z danych CMR, w lutym 2025 r. klienci sklepów małoformatowych znacznie rzadziej niż przed rokiem sięgali po elektroniczne papierosy jednorazowe (spadek sprzedaży o 20%), a także po tradycyjne papierosy (spadek o 11%), a także wkłady do podgrzewaczy. Dynamicznie rosła natomiast sprzedaż podów do elektronicznych papierosów, a także woreczków nikotynowych.

W lutym spadki sprzedaży notowały kategorie mocno drożejące, takie jak masło, kawa mielona, kakao, czekolady (liczba paragonów, na których znajdowała się ta kategoria spadała o 8%) i inne słodycze czekoladowe, a także soki (ich sprzedaż w przeliczeniu na litry spadła o 20% w porównaniu z lutym 2025 r.) Kolejny miesiąc z rzędu ujemne dynamiki miały też olej i cukier. 

Wzrost zachorowań na grypę i przeziębienie przyniósł dynamiczny wzrost sprzedaży preparatów pomagających w walce z gorączką, kaszlem czy bolącym gardłem – w lutym 2025 r. liczba paragonów, na których pojawiały się środki na przeziębienie i grypę była o 19% wyższa niż rok wcześniej.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.