Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w lipcu 2023 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o prawie 6% wyższa niż przed rokiem, chociaż liczba transakcji spadła o 4%.
W lipcu 2023 r. łączna liczba transakcji w sklepach małoformatowych była o ponad 4% niższa niż rok wcześniej, do czego przyczynił się głównie spadek liczby takich sklepów. Obroty placówek tego formatu zwiększyły się w omawianym okresie o niespełna 6% – za wynik ten odpowiadają jednak głównie wyższe ceny, ponieważ łączna liczba sprzedanych produktów była prawie o 7% niższa niż w czerwcu 2023 r. W lipcu 2023 r. klienci sklepów małoformatowych robili mniejsze zakupy niż rok wcześniej (średnia liczba produktów na paragonie spadła o 3%), mimo to średnia wartość paragonu wzrosła o 10%, do 22,4 zł.
Średnie temperatury w lipcu 2023 r. były podobne jak rok wcześniej, mimo to liczba paragonów, na których pojawiły się lody impulsowe, była nieco niższa niż rok wcześniej, natomiast liczba transakcji z wodą utrzymała się na poziomie sprzed roku. Gorszy wynik odnotowało piwo – w lipcu 2023 r. klienci sklepów małego formatu kupili go aż o 9% mniej (w przeliczeniu na litry) niż przed rokiem, przy czym duże spadki odnotowały m.in. piwa mocne, relatywnie dobrze radziły sobie natomiast piwa bezalkoholowe. W porównaniu z lipcem 2022 r. duży spadek sprzedaży w ujęciu wolumenowym odnotowały też wódki – liczba paragonów z wódkami czystymi spadła aż o 15% (głównie za sprawą małych opakowań i produktów z najniższej półki cenowej), natomiast liczba paragonów z wódkami smakowymi zmniejszyła się o 7%.
Kategorią, która w lipcu odnotowała największy spadek w ujęciu rok do roku, był jednak cukier – rok temu klienci w obawie przed wyższymi cenami robili duże zakupy tego produktu, co doprowadziło do chwilowych braków tego towaru na półkach. W efekcie w lipcu 2023 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się aż o 56% mniej kilogramów cukru niż rok wcześniej.
W porównaniu z lipcem ubiegłego roku zacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawały się m.in. gotowe drinki, batony funkcjonalne (energetyzujące, białkowe), napoje izotoniczne i funkcjonalne (np. z dodatkiem witamin), a także kawa mrożona.
Liczba transakcji, jak i łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych w lipcu 2023 r. była nieco wyższa niż w czerwcu br., a łączne obroty takich placówek wzrosły z miesiąca na miesiąc o 2,3%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.