Kwiecień w sklepach małoformatowych do 300 m2
Jak wynika z danych CMR i PIH, w kwietniu 2019 r. obroty sklepów małoformatowych do 300 m2 były o 4,5% wyższe niż w lutym, a liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie o nieco ponad 2%. W porównaniu kwietniem 2018 r. wartość sprzedaży wzrosła o 13,7%.
Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w kwietniu 2019 r.: mdm +4,5% , rdr 13,7%.
W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła: +2,4%.
Wysoki wzrost obrotów w ujęciu rocznym to efekt ruchomej daty Wielkanocy. W ubiegłym roku święto to było obchodzone 1 kwietnia, przez co całe przedświąteczne zakupy trzeba było zrobić jeszcze w marcu, natomiast w br. zarówno sama Wielkanoc, jak i przygotowania do niej przypadały na kwiecień.
Klienci sklepów małoformatowych w kwietniu 2019 r. znacznie częściej niż przed rokiem kupowali nie tylko chrzan i majonez (liczba paragonów z tymi kategoriami była odpowiednio trzykrotnie i dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej), ale też inne typowo wielkanocne produkty, takie jak mak, figurki czekoladowe i różnego rodzaju dodatki do wypieków (wydatki na nie były aż o 160% wyższe niż w kwietniu 2018 r.). Jak zwykle w miesiącach, w których wypada Wielkanoc, wzrosła sprzedaż alkoholi – wydatki na likiery były o 50% wyższe niż w kwietniu 2018 r., wyraźnie wzrosła również sprzedaż wódek whisky i wina.
Trzeba pamiętać, duże zakupy przedświąteczne klienci robią zazwyczaj w większych placówkach, natomiast pobliski sklep małoformatowy traktują jako miejsce do zakupów uzupełniających i awaryjnych, dlatego wzrosty sprzedaży w okresach poprzedzających Wielkanoc nie są tu aż tak widoczne jak w dużych sklepach. Jak pokazują dane CMR i PIH, w supermarketach (czyli sklepach o powierzchni 300-2500 m2, z wyłączeniem dyskontów) w kwietniu wartość sprzedaży była aż o 21% wyższa niż rok wcześniej, głównie za sprawą większych wydatków na różnego rodzaju przyprawy i dodatki kulinarne, przetwory warzywne i słodycze.
Kwiecień 2019 r. był znacznie chłodniejszy niż rok temu, co przełożyło się na słabszą sprzedaż w sklepach małoformatowych takich kategorii, jak lody (w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej liczba paragonów z tą kategorią obniżyła się o 1/3, a wydatki spadły o 25%) czy piwo (wprawdzie w ujęciu wartościowym sprzedaż była podobna jak rok wcześniej, ale zarówno liczba transakcji, jak i sprzedanych opakowań piwa była nieco niższa). W porównaniu z marcem 2019 r. kategorie te odnotowały oczywiście wzrost sprzedaży – wydatki na lody były w kwietniu ponad dwa razy wyższe niż w marcu, a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się o 9%. W kwietniu lepiej niż w marcu sprzedawały się również napoje – wydatki na wodę czystą wzrosły o 13%, na napoje gazowane o 10%, natomiast wartość sprzedaży napojów izotonicznych zwiększyła się aż o 18%.
Jak pokazują dane CMR i PIH, w kwietniu 2019 r. średnia wartość transakcji w sklepach małoformatowych do 300 m2 wyniosła 15,01 zł, o 11% więcej niż przed rokiem i o prawie 2% więcej niż w marcu 2019 r.
Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.