
Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w kwietniu 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 8,3% wyższa niż rok wcześniej, a liczba transakcji spadła o niemal 6% w porównaniu z kwietniem 2024 r.
Wysoki wzrost wartości sprzedaży to efekt przesunięcia Wielkanocy (w 2024 r. niedziela wielkanocna wypadała w ostatnim dniu marca, natomiast w 2025 r. święta i zdecydowana większość przedświątecznych zakupów w kwietniu), a także wzrostu cen m.in. produktów nikotynowych.
Sklepy małoformatowe nie są głównym miejscem robienia dużych zakupów na wielkanocny stół, ale zarówno liczba transakcji, jak i obroty tych sklepów rosną wyraźnie tuż przed świętami, kiedy klienci przychodzą po ostatnie świąteczne (często uzupełniające lub awaryjne) sprawunki. W kwietniu 2025 r. najlepszym dniem pod względem obrotów był dla sklepów małoformatowych piątek w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą, ale znacznie większe niż zwykle zakupy klienci robili również w czwartek oraz w sobotę. Druga połowa przedświątecznego tygodnia wyróżniała się również pod względem wyższej niż zwykle liczby transakcji, mimo to dniem, w którym klienci najczęściej odwiedzali sklepy małoformatowe była środa 31 kwietnia, czyli ostatni dzień przed długim weekendem majowym.
W kwietniu 2025 r. średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych wyniosła 3,9, czyli o 7% więcej niż rok wcześniej (kiedy wielkanocne zakupy robione były w marcu), natomiast średnia wartość paragonu zwiększyła się w tym czasie o ponad 5%, do 26,04 zł.
Wysokie wzrosty sprzedaży w porównaniu kwietniem 2024 r. odnotowały kategorie kojarzone ze świętami wielkanocnymi, jak np. chrzan (wzrost wartości sprzedaży o ponad 400%), majonez, margaryny (wzrost liczby opakowań o ponad 20%), mąki i dodatki do ciast, figurki czekoladowe czy znicze (wzrost o 52%). Mimo przesunięcia daty świąt, w kwietniu kolejny miesiąc z rzędu spadki sprzedaży odnotowały produkty, których ceny mocno wzrosły, takie jak masło (spadek liczby transakcji o 12%), czekolady (spadek o 7%) czy soki.
Gorzej niż przed rokiem w sklepach małoformatowych sprzedawały się również alkohole, w tym piwo, wódki czyste (mimo przesunięcia świąt wolumen sprzedaży był o 8% niższy niż rok wcześniej), wódki smakowe, a także whisky i wino spokojne (w przeliczeniu na litry sprzedało się go o 6% mniej niż w kwietniu 2024 r.). Spośród kategorii alkoholowych wysokie wzrosty w ujęciu rok do roku osiągnęła natomiast kategoria drinków – klienci sklepów małoformatowych kupili ich o 27% więcej niż przed rokiem.
Jak wynika z danych CMR, w kwietniu 2025 r. w sklepach małoformatowych i supermarketach klienci znacznie rzadziej niż przed rokiem sięgali po elektroniczne papierosy jednorazowe, mocno wzrosła natomiast sprzedaż płynów i podów (wymiennych wkładów do elektronicznych papierosów), a także samych urządzeń do wielorazowego użytku. Liczba paragonów, na których znajdowały się tradycyjne papierosy (które w ostatnim czasie mocno podrożały), w kwietniu 2025 r. była aż o 10% niższa niż przed rokiem.
W czterech pierwszych miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o około 2% (m.in. za sprawą wyższych cen), natomiast liczb transakcji spadła o ponad 7%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.