Ta strona korzysta z plików cookie.

Komentarz PIH ws. w sprawie znaczenia wartości marki oraz nowych inicjatyw w handlu

W ciągu ostatnich lat mamy do czynienia z szybkim rozwojem obiektów handlowych o charakterze sieciowym, zarówno w formie tzw. miękkiej, jak i twardej franczyzy. Zasadniczym czynnikiem decydującym o wzroście tego typu powiązań jest wartość marki, często nadal niedocenianej przez właścicieli pojedynczych sklepów, a jednak mającej niebagatelny wpływ na sukces w tej dziedzinie działalności.

W związku z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów w stosunku do jakości nabywanych produktów, oraz rozwojem przywiązania do konkretnych marek własnych konkurencja cenowa stopniowo przestaje być decydującą składową ogólnej konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych. Odpowiedzią na zmieniające się potrzeby klientów jest rozwój nowych inicjatyw biznesowych stawiających na czynnik marki jako podstawę rozwoju. Kupcy handlu tradycyjnego w naszym kraju coraz lepiej orientują się w tej problematyce, często jednak brakuje im możliwości do budowy marek własnych i inwestycji na większą skalę w tym zakresie. Niewątpliwie jednak stajemy wobec transformacji, jaka zachodzi w sektorze handlu detalicznego, szczególnie w branży FMCG w naszym kraju.

Jako podmiot samorządu gospodarczego zrzeszamy i reprezentujemy kilkadziesiąt tysięcy podmiotów polskiego handlu detalicznego i dystrybucji. Naszą misją jest budowanie tożsamości polskiego kupiectwa i wspieranie rozwoju nowoczesnego handlu z tradycjami. Mając dostęp do szerokiego środowiska biznesowego oraz współpracując z doświadczonymi ekspertami na bieżąco śledzimy rozwój rynku i pojawianie się pomysłów, które otwierają nowe możliwości dla naszego sektora. Stąd między innymi nasze szczere zainteresowanie inicjatywą Czerwonej Torebki, która zdaje się być bardzo interesującą odpowiedzią na potrzeby rozwoju małego i średniego handlu w Polsce.

Czerwona Torebka to nowatorski koncept, który tworzy platformę dla rozwoju małego i średniego handlu detalicznego i usług, szczególnie w małych i średnich miejscowościach, w których brakuje miejsca na wielkoformatowe obiekty handlowe. Ideą przewodnią jest udostępnienie atrakcyjnej lokalizacji i nowoczesnego zaplecza technicznego i infrastruktury, z której mogą skorzystać przedsiębiorcy zarówno małego, jak i średniego handlu i usług. Podobne rozwiązania zastosowane w Stanach Zjednoczonych stały się doskonałym czynnikiem wzrostu i ewolucji małego formatu handlu, z zachowaniem jego unikalnej tożsamości.

W naszym odczuciu platforma działająca na zasadzie odrębnych, niezależnych podmiotów zgromadzonych w nowoczesnym obiekcie, w którym konsument w jednym miejscu wygodnie dokona zakupów dobrych jakościowo, świeżych produktów jest niewątpliwie dużą szansą na pobudzenie rozwoju sektora, szczególnie podmiotów o bogatej tradycji i wyrobionej marce lokalnej, które borykają się z problemami dotyczącymi niekorzystnej lokalizacji i utrudnionego dostępu do rynku. Gratulujemy pomysłodawcom i będziemy z uwagą przyglądać się dalszemu progresowi tej inicjatywy.

Patrząc perspektywicznie rozwój handlu detalicznego w Polsce w najbliższych latach zależeć będzie od wielu czynników, jednak według naszej oceny dla dobra naszej gospodarki konieczne wydaje się współdziałanie środowisk branżowych i administracji państwowej na rzecz utrzymania zrównoważonej struktury różnorodnych formatów i rozwiązań biznesowych. Warto wspomnieć że to właśnie dywersyfikacja w tym zakresie stała się jednym z decydujących czynników ograniczających wpływ światowego kryzysu na naszą stabilność i rentowność polskiej gospodarki. Podstawowym kierunkiem wydaje się być jednak ustawiczne dążenie do nowoczesności, rozwój nowych technologii, edukacja i budowanie tożsamości marki, w tym marek własnych produktów.

Polska w skali Europy jest krajem o jednym z największych udziałów handlu małoformatowego i tradycyjnego, zauważalna jest jednak tendencja spadkowa w tej kategorii. Celem zachowania unikatowej struktury sektora handlu, a tym samym jego stabilności konieczna jest paradoksalnie jego transformacja, która zależeć będzie nie tylko od czynników gospodarczych i nowych rozwiązań legislacyjnych, lecz również od otwartości poszczególnych przedsiębiorców na zmiany i nowoczesne rozwiązania.