Polska Izba Handlu protestuje przeciwko przerzucaniu zawyżonych kosztów Interchange na konsumenta.
Polska Izba Handlu wyraża zdecydowany sprzeciw wobec rozwiązań proponowanych przez Resort Finansów, który w drodze nowej ustawy zawyżone opłaty Interchange planuje przerzucić na konsumenta.
– To oburzające i całkowicie niezrozumiałe dla nas posunięcie resortu – komentuje Waldemar Nowakowski, Prezes Zarządu Polskiej Izby Handlu, Przewodniczący Komitetu Handlu przy KIG, który od początku postulował potrzebę prawnego uregulowania kwestii zawyżonych prowizji za opłaty kartami – Po wielu miesiącach wspólnych wysiłków zjednoczonych reprezentantów przedsiębiorców i w przeddzień decydującego rozwiązania problemu z porozumieniem ws. obniżenia Interchange resort bezpośrednio odpowiedzialny za tę sytuację występuje w interesie operatorów kart płatniczych, a przeciwko konsumentowi – taki obrót sprawy jest dla nas nie do przyjęcia – stwierdza Nowakowski.
Sprawa jest tym bardziej kontrowersyjna, że w marcu br. Komitet Handlu zwrócił się bezpośrednio do Ministra Finansów z prośbą o wsparcie porozumienia ws. obniżenia stawek za obsługę kart, a w przypadku jego braku – narzucenia rozwiązania ustawowego.
– Nie o takie jednak rozwiązanie nam chodziło – mówi Przewodniczący Komitetu, Waldemar Nowakowski – od początku działaliśmy w interesie nie tylko sprzedawców, ale także konsumenta, podkreślaliśmy wielokrotnie, że jest dla nas istotne, by w Polsce rozwijały się nowoczesne systemy płatności i nowoczesny handel, co jest wciąż skutecznie hamowane zawyżonymi bezpodstawnie daninami dla operatorów kart. Przedstawiciele Ministerstwa Finansów odwrócili się plecami nie tylko do przedsiębiorców, ale przede wszystkim do obywateli, klientów, konsumentów – czyżby po to, by nie burzyć doskonałego interesu, jaki co roku generuje duopol Visa-MasterCard naszym kosztem? – Pyta Nowakowski.
W zaistniałej sytuacji Polska Izba Handlu, członek Komitetu Handlu przy KIG rozważa wprowadzenie obywatelskiego projektu ustawy, która chroniłaby przede wszystkim konsumenta, wspierała rozwój transakcji bezgotówkowych i umożliwiała dostęp do nich zarówno sprzedawcom, jak i klientom punktów handlowych.