Ta strona korzysta z plików cookie.

Nowocesność z tradycjami: Biuletyn Polskiej Izby Handlu nr 7/2013

alt
11 września 2013

alt

Szanowni Państwo zapraszamy do lektury najnowszego Biuletynu Polskiej Izby Handlu: tutaj

alt
12 września 2013

 

alt alt

Wydarzenia we wrześniu objęte patronatem PIH

 

13-15/09/13, Kielce: Interior Made in China

16-18/09/2013, Katowice:

Europejski Kongres Małych i Średnich Przedsiębiorstw

23-26/09/13, Poznań: Polagra Food

23-24/09/13 V, Warszawa: Targi eHandlu

Od 1 października 2013 będą obowiązywać nowe przepisy dot. wydawania paragonów fiskalnych.

Polska Izba Handlu przygotowała dla swoich Członków zbiór niezbędnych informacji dot. nowych przepisów tutaj

 

Działania Polskiej Izby Handlu w sierpniu:

 

– 12 wywiadów dla radia prasy i telewizji

 

– uczestniczenie w 1 komisji sejmowej

 

– Maciej Ptaszyński Dyrektor Polskiej Izby Handlu został przewodniczącym grupy roboczej ds. odpowiedzialnego handlu alkoholem w Europejskiej Izbie Gospodarczej Eurocommerce w Brukseli, której Polska Izba Handlu jest członkiem od 2012

– Polska Izba Handlu przystąpiła do Zespołu Roboczego przy Komitecie Sterującym Projektem Badawczym Założenia badań kosztów instrumentów płatniczych na rynku polskim prowadzonym przez Narodowy Bank Polski

Słowo wstępne:

altWaldemar Nowakowski, Prezes Polskiej Izby Handlu: Posłowie są przedstawicielami Narodu, przed rozpoczęciem sprawowania mandatu uroczyście ślubowali przestrzegać Konstytucji RP i czynić wszystko dla dobra obywateli. Konstytucja RP zakłada chronić własność  i jest to zapis bezdyskusyjny. Ostatnio jesteśmy świadkami dyskusji co jest warte chronienia, a co nie jest – przedmioty o wartości 1000 zł, 800zł czy 400zł? 30 sierpnia Sejm przegłosował pakiet zmian w Kodeksie Karnym zawierający m.in. zmianę progu od jakiego kradzież jest przestępstwem z 250 zł do 1/4 minimalnego wynagrodzenia (obecnie 400zł). Polska Izba Handlu wielokrotnie alarmowała, że zmiana ta jest głęboko niepokojąca, ponieważ każda kradzież jest przestępstwem i zawsze ktoś jest poszkodowany, niezależnie od wartości skradzionych dóbr. Z kolei posłowie zadecydowali, że wartość która zasługuje na ochronę to ta powyżej 400zł, robiąc tym samym prezent dla złodziei. Kogo mają chronić przedstawiciele państwa – bandytów czy uczciwych obywateli? Czy ta decyzja nie pozostaje w sprzeczności z Konstytucją RP, która zakłada bezdyskusyjnie chronić własność obywateli swego kraju? Posłowie ślubowali, że będą stać na straży Konstytucji. Czy podczas tego głosowania nie złamali tej przysięgi? Nie możemy pozwolić, aby tworzono ulgi dla przestępców, naszym – handlowców kosztem. Przed nami jeszcze decyzje Senatu i Prezydenta w tej sprawie, Polska Izba Handlu złożyła do najwyższych władz Państwa pisma wyjaśniające co przyniosą w praktyce wprowadzane zmiany. Będziemy także nakreślać ten problem podczas posiedzenia Rady Konsultacyjnej ds. Handlu i Usług w Ministerstwie Gospodarki. 

 

Interchange – pozytywne zakończenie coraz bliżej

Podczas głosowania 30 sierpnia Sejm RP przyjął zmianę korzystną dla handlu – nowelizację ustawy o usługach płatniczych zakładającą, że w 2014 roku opłata interchange będzie wynosiła 0,5 % (obecnie jest to ok. 1,3%). Opłata interchange w Polsce jest obecnie prawie dwukrotnie wyższa niż w innych krajach Europy. Handel i usługi tracą w ten sposób ok. 80 mln zł miesięcznie, dlatego tak ważne jest szybkie podjęcie decyzji i wprowadzenie zmian. Polska Izba Handlu już od kilku lat wraz z innymi organizacjami zrzeszającymi detalistów zabiegała o objęcie szczególną uwagą prac nad projektem zmiany ustawy o usługach płatniczych. Projekt ten jest kluczowy dla rozwoju polskich przedsiębiorców. Zmiany te muszą zostać poparte jeszcze przez Senat oraz Prezydenta i będą monitorowane przez Polską Izbę Handlu do ostatecznego zatwierdzenia.

 

Jeżeli ustawa zostanie podpisana przez Prezydenta jeszcze w bieżącym roku nowe stawki interchange wejdą w życie od połowy 2014. Polska Izba Handlu nadal zwraca uwagę, że pomimo obniżki opłat interchange ważnym aspektem pozostanie monitoring wysokości całościowej opłaty ponoszone przez akceptanta z tytułu płatności bezgotówkowych, aby nie wzrosły innych opłaty m.in. na rzecz agentów rozliczeniowych. Tak też zaopiniowano otrzymany z NBP 28 sierpnia dokument:  PROGRAM ROZWOJU OBROTU BEZGOTÓWKOWEGO W POLSCE NA LATA 2014 – 2020, podkreślając w nim rolę edukacji akceptantów w zakresie składowych opłat jakie ponoszą z tytułu płatności bezgotówkowych.

 

Kontrola legalnego handlu sposobem na walkę z przemytnikami ? – kolejny absurd dyrektywy tytoniowej

 

Dyrektywa tytoniowa w art. 14 zakłada wprowadzenie znakowania opakowań i systemu rejestrowania produktów w łańcuchu dostaw. Artykuł 14 dyrektywy tytoniowej w założeniu ma działać przeciwko szarej strefie, natomiast w rzeczywistości tworzy komplikacje dla handlu legalnego. Według tych zapisów producenci papierosów będą zobowiązani umieszczać na każdej paczce jej identyfikator, umożliwiający ustalenie daty i miejsca produkcji, faktury, numeru zamówienia oraz dowodów płatności wszystkich podmiotów, które nabyły towar w drodze z fabryki do punktu detalicznego. Jest to absurd, ponieważ to przemycane paczki papierosów wymagają kontroli, a nie te legalne. więcej…

Głosowanie plenarne Parlamentu Europejskiego w tej sprawie jest przewidywane na początek października br. Polska Izba Handlu wielokrotnie zwracała uwagę, że dyrektywa tytoniowa będzie miała silny, niekorzystny wpływ na Polską gospodarkę, a nie przyniesie oczekiwanych efektów – nie poprawi zdrowia publicznego, ponieważ ludzie będą kupować papierosy mentolowe i cienkie na czarnym rynku. Zyskają na tym przemytnicy, a tysiące pracowników legalnego handlu straci pracę. więcej…