Artykuł gościnny dla Polskiej Izby Handlu:
„Nowe zasady dotyczące stosowania, egzekwowania i wdrażania przepisów dotyczących delegowania pracowników w UE”
Danuta Jazłowiecka, Poseł do Parlamentu Europejskiego
Dyrektywa wdrożeniowa a rola Parlamentu Europejskiego
Obecnie obowiązujące przepisy prawne dotyczące delegowania pracowników w ramach świadczenia usług w Unii Europejskiej pochodzą z 1996 roku. Prace nad dyrektywą ws. delegowania pracowników, ze względu na wiele kontrowersyjnych kwestii, trwały około 5 lat i zakończyły się osiągnięciem kompromisu w postaci 9 artykułów ustalających warunki, na jakich ma się odbywać delegowanie. Zgodnie z postanowieniami dyrektywy pracownik delegowany jest pracownikiem, który przemieszcza się do innego państwa członkowskiego, by wykonywać tam czasowo pracę na rzecz swojego pracodawcy. Przysługuje mu prawo do minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w państwie przyjmującym, o ile wynagrodzenie to jest wyższe od wynagrodzenia minimalnego obowiązującego w państwie pochodzenia; to samo dotyczy kilku innych warunków zatrudnienia (np. czasu pracy i wymiaru urlopu wypoczynkowego). Rzeczywistość pokazała jednak, że istnieje potrzeba doprecyzowania pewnych kwestii i dostosowania przepisów do zmieniających się realiów. W konsekwencji Komisja Europejska opublikowała 21 marca 2012 roku projekt dyrektywy wdrożeniowej, która ma na celu poprawę stosowania w praktyce dyrektywy z 1996 roku, nie przewiduje jednakże zmiany zasad delegowania określonych w dyrektywie podstawowej.
Projekt dyrektywy wdrożeniowej jest obecnie przedmiotem prac zarówno Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego, które współpracują w ramach procedury kodecyzji. W Parlamencie Europejskim projekt dyrektywy, ze względu na swoją tematykę, został przekazany do Komisji Zatrudnienia i Spraw Społecznych (EMPL). Będąc członkiem tej komisji zostałam sprawozdawcą projektu dyrektywy wdrożeniowej, co wiąże się z przygotowaniem przeze mnie sprawozdania (propozycji zmian do projektu KE), koordynowaniem prac w Parlamencie Europejskim oraz prowadzeniem niełatwych negocjacji ze wszystkimi grupami politycznymi w celu osiągnięcia porozumienia, które będzie miało poparcie większości Europosłów. O ostatecznym kształcie stanowiska Parlamentu Europejskiego zadecydują Europosłowie podczas głosowania na sesji plenarnej.
Ponieważ proces delegowania pracowników odbywa się w ramach świadczenia usług na rynku wewnętrznym o dodatkową opinię poproszono także Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO). Projekt dyrektywy wdrożeniowej odnosi się także do kwestii transgranicznego uznawania kar administracyjnych nakładanych na nieuczciwych przedsiębiorców, do czego w swojej opinii ma odnieść się także Komisja Prawna Parlamentu Europejskiego (JURI). Opinie komisji IMCO i JURI nie są jednak wiążące dla komisji wiodącej EMPL.