Przygotowywane przez Komisję zmiany dotyczące delegowania pracowników uniemożliwią np. wysyłanie z polskich centrów obsługi wyspecjalizowanych ekip serwisowych do naprawy sprzętu pracującego w krajach członkowskich. Każdorazowy wyjazd specjalistów miałby się wiązać z odrębnym zatrudnieniem u zagranicznego pracodawcy.
– Jest to sytuacja niezwykle niekorzystna dla rozwoju i konkurencyjności polskiego rynku pracy i usług – komentuje Nowakowski – wykwalifikowanym specjalistom nie będzie się opłacało pozostawać w związku z krajowymi pracodawcami, a jedynym rozwiązaniem będzie dla nich czasowa lub stała emigracja i płacenie podatków za granicą. W przypadku odległych kulturowo krajów świata, jest to jeszcze zrozumiałe. Ale w przypadku Unii Europejskiej obnaża niekonsekwencję projektodawców wobec założeń jej utworzenia.
Eksperci Izby podają, że w efekcie nowej regulacji co roku ponosić będziemy gigantyczne straty: tysiące polskich przedsiębiorstw (głównie MSP) z powodu zmniejszenia zamówień zagranicznych i odpływu pracowników, natomiast budżet Państwa z tytułu utraconych składek ZUS i podatków.
– Biorąc pod uwagę katastrofalną sytuację na rynku pracy w Unii dyrektywa ta może się wkrótce okazać przysłowiowym strzałem w kolano również dla gospodarek krajów „starej 15-nastki”, które walczą o uszczelnienie swoich rynków, a jednak również w dużym stopniu delegują pracowników za granicę – dodaje Prezes Polskiej Izby Handlu.
Głosowanie w sprawie spornej dyrektywy zaplanowano na koniec lutego 2013 r. W ramach wsparcia dyskusji na temat wymienionych wątpliwości związanych ze zmianami prawa Polska Izba Handlu objęła patronatem seminarium pt „Zmiany w podróżach służbowych i delegowaniu za granicę pracowników – 2013” które ma odbyć się w Warszawie 5 marca 2013. Organizatorem wydarzenia jest agencja C&C Chakowski & Ciszek wraz ze Stowarzyszeniem Agencji Zatrudnienia (SAZ) i Ogólnopolskim Konwentem Agencji Pracy (OKAP).
Komunikat prasowy z dnia 04-02-2013