Ta strona korzysta z plików cookie.

Listopad 2025 r. w sklepach małoformatowych

19 grudnia 2025

Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w listopadzie 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 spadła o 1%, natomiast łączna liczba transakcji w tym formacie sklepów obniżyła się o 4,6% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.

Tegoroczny listopad był kolejnym z rzędu miesiącem, kiedy w sklepach małoformatowych sprzedało się mniej alkoholu niż rok wcześniej. Spadki sprzedaży odnotowały najważniejsze kategorie: piwo (spadek liczby paragonów o 6%), wódki czyste (spadek liczby paragonów o 7%), a nawet wódki smakowe (spadek o 1%). Znacznie rzadziej niż przed rokiem pojawiały się na paragonach również wina, a także whisky – w przeliczeniu na litry klienci sklepów małoformatowych kupili w listopadzie br. o 10% mniej tego trunku niż rok wcześniej. Wśród kategorii alkoholowych dodatnią dynamiką wyróżniają się nadal drinki, czyli produkty dostępne w wielu wariantach, z niewielką zawartością – w listopadzie 2025 r. liczba paragonów, na których pojawiła się ta kategoria, była aż o 17% wyższa niż rok wcześniej.

Spadki sprzedaży dotknęły też drugiej ważnej dla małego formatu kategorii, czyli produktów nikotynowych. Jak wynika z danych CMR, w listopadzie 2025 r. klienci sklepów małoformatowych kupili mniej tradycyjnych papierosów (spadek o 11% w przeliczeniu na sztuki) i tytoniu (spadek o 16%), natomiast sprzedaż wkładów do podgrzewania tytoniu utrzymała się na poziomie sprzed roku. Objęte nową opłatą akcyzową elektroniczne papierosy jednorazowe i pody do wielorazowych papierosów elektronicznych według danych praktycznie wypadły ze sprzedaży, wyraźnie zwiększyła się natomiast zarówno dostępność, jak i sprzedaż saszetek nikotynowych oraz płynów do elektronicznych papierosów.

Nadal spada sprzedaż produktów, których ceny w ostatnich miesiącach mocno rosły, czyli czekolad (w listopadzie sprzedało się ich o 12% mniej niż przed rokiem) i innych słodyczy czekoladowych, a także soków (spadek sprzedaży o 10% w przeliczeniu na litry) i jajek. Sprzedaż innej mocno drożejącej kategorii, czyli kawy, w listopadzie utrzymała się natomiast na poziomie podobnym jak rok wcześniej. Kolejny miesiąc z rzędu w sklepach małoformatowych gorzej sprzedawały się również m.in. podstawowe produkty kulinarne: masło i margaryny, olej, mąki i cukier.

Wśród kategorii, które w listopadzie 2025 r. pojawiały się na paragonach częściej niż przed rokiem, wyróżniają się produkty funkcjonalne, takie jak napoje z dodatkiem witamin, mikroelementów itp. (ich sprzedaż wzrosła o 11% w porównaniu z listopadem 2024 r.), batony proteinowe oraz wysokobiałkowe produkty mleczne. W ostatnim miesiącu klienci sklepów małoformatowych częściej niż przed rokiem sięgali również po substancje słodzące będące alternatywą dla cukru, wafle zbożowe, dania instant, napoje energetyzujące (wzrost wolumenu sprzedaży aż o 15%), a także kawę mrożoną.

W listopadzie 2025 r. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych zwiększyła o 4%, do 27,9 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych pozostała na poziomie podobnym jak rok wcześniej (czyli średnio 3,9 opakowania).

Łącznie od stycznia do listopada 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o niespełna 1% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 7%.

* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.