Jak wynika z danych Polskiej Izby Handlu i CMR, w październiku 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 spadła o 1%, natomiast łączna liczba transakcji w tym formacie sklepów obniżyła się aż o 7%.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach spadki w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej odnotowały główne kategorie napojowe – w październiku klienci sklepów małoformatowych kupili o 8% mniej litrów napojów gazowanych i wody butelkowanej oraz o 10% mniej litrów soków i napojów niegazowanych niż w październiku 2024 r. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się natomiast napoje energetyzujące i ich lżejsze wersje – w przeliczeniu na litry ich sprzedaż wzrosła o 8% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej.
Gorzej niż rok wcześniej sprzedawały się alkohole. W październiku 2025 r. klienci sklepów małoformatowych rzadziej kupowali piwo (liczba paragonów, na których pojawiała się ta kategoria spadła o 11% w porównaniu z październikiem 2024 r.), wódki czyste (spadek liczby paragonów o 7%), a także whisky i wino. Lepiej niż przed rokiem radziły sobie natomiast alkohole o niższej zawartości alkoholu: „wódki” smakowe (utrzymały sprzedaż sprzed roku), drinki (liczba paragonów z tą kategorią była o 16% większa niż przed rokiem), a także wina bezalkoholowe.
Spadki sprzedaży odnotowano również w kategorii słodyczy czekoladowych, które w ostatnich miesiącach mocno podrożały. W październiku 2025 r. w sklepach małoformatowych sprzedało się o 10% mniej tabliczek i 7% mniej batonów czekoladowych niż rok wcześniej.
Jak wynika z danych CMR, spadki sprzedaży notuje też większość kategorii nikotynowych. Nowa opłata akcyzowa na e-papierosy przełożyła się na niemal całkowity spadek sprzedaży elektronicznych papierosów jednorazowych i podów do wielorazowych papierosów elektronicznych. W październiku 2025 r. klienci sklepów małoformatowych kupili mniej tradycyjnych papierosów (spadek o 12% w przeliczeniu na sztuki) i wkładów do podgrzewaczy niż rok wcześniej. Wysokie wzrosty zarówno dostępności, jak i sprzedaży odnotowały natomiast saszetki nikotynowe oraz płyny do elektronicznych papierosów.
Wśród kategorii, po które klienci sklepów małoformatowych we wrześniu 2025 r. sięgali częściej niż przed rokiem, znalazły się produkty funkcjonalne (m.in. napoje z dodatkiem witamin, batony proteinowe oraz wysokobiałkowe produkty mleczne). Częściej niż przed rokiem na paragonach pojawiały się również kawy mielone i ziarniste, frytki mrożone, a także dania instant. W sklepach małoformatowych rośnie sprzedaż zamienników cukru (takich jak ksylitol, erytrol) – w październiku liczba paragonów, na których pojawiały się tego typu produkty, była aż o 29% wyższa niż rok wcześniej.
W październiku 2025 r. średnia wartość paragonu w sklepach małoformatowych zwiększyła o 6%, do 27,2 zł, natomiast średnia liczba opakowań w koszyku w sklepach małoformatowych pozostała na poziomie podobnym jak rok wcześniej (czyli średnio 3,9 opakowania).
W pierwszych 10 miesiącach 2025 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych wzrosła o niespełna 1% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, natomiast liczba transakcji spadła w tym czasie o 7%.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

