
W przededniu finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy szczególnie myślimy o potrzebujących. Udzielenie im pomocy w niektórych formach nie zawsze jest jednak możliwe. Ze względu na przepisy podatkowe przedsiębiorcy, którzy chcą przekazać nadwyżkę produktów nieżywnościowych organizacjom charytatywnym muszą ponosić dodatkowe koszty związane z podatkiem VAT. Polska Izba Handlu zwróciła się po raz kolejny do Ministra Finansów Andrzeja Domańskiego w sprawie zniesienia tej daniny.
Duża część niesprzedanych artykułów przemysłowych jest w idealnym stanie, aby zostać przekazana na cele charytatywne. Są to na przykład odzież, tekstylia czy produkty higieniczne. Chociaż istnieje duże zapotrzebowanie na tego typu wsparcie, produkty te są wysyłane do utylizacji, która z perspektywy przedsiębiorcy jest obecnie bardziej opłacalna niż zapłacenie podatku VAT od przekazanej darowizny.
Ograniczenie ulg podatkowych do darowizn jedynie wybranych grup produktów (obecnie zwolnienia z podatku VAT dotyczą bowiem jedynie łatwo psujących się artykułów spożywczych, niektórych sprzętów IT oraz wąskiego zakresu produktów przeznaczonych do walki z koronawirusem, jak również towarów przeznaczonych dla uchodźców z Ukrainy czy też ofiar powodzi) jest rozwiązaniem niepełnym – w aktualnej sytuacji przeróżne kategorie produktów mogą być potrzebne wszystkim, którzy znaleźli się w potrzebie lub będą wymagać pomocy w przyszłości.
– Stanowczo stoimy na stanowisku, że problem opodatkowania VAT darowizn produktów przemysłowych należy rozwiązać systemowo, dlatego zwróciliśmy się w tej sprawie do Ministerstwa Finansów – komentuje Prezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński. Nie bylibyśmy pierwszym krajem, który zdecydowałby się na zniesienie podatku od darowizn. Unijna dyrektywa w sprawie podatku VAT pozwala państwom członkowskim na wprowadzenie zwolnienia z podatku w przypadku przekazywania produktów dla organizacji pożytku publicznego. Rozwiązania te działają w już kilku krajach Unii Europejskiej (m.in. w Hiszpanii i Belgii), w których nie stwierdzono nieprawidłowości wynikających z wprowadzonych zwolnień – dodaje.
Na problem coraz częściej zwraca uwagę również Komisja Europejska. Pod koniec ubiegłego roku nowy komisarz ds. podatków Wopke Hoekstra wspomniał o możliwości wprowadzenia zachęt fiskalnych dla konsumentów i ich dostawców, podobnie jak jego poprzednik, Paolo Gentiloni, w oświadczeniu z 11 listopada 2024 r. dotyczącym możliwych zmian w przepisach o VAT „w celu zniechęcenia do niszczenia towarów, które są nadal w dobrym stanie”[1]. KE zauważa, że kwestia ma nie tylko wymiar ekonomiczny i społeczny, lecz także środowiskowy.
W czasie największego wydarzenia charytatywnego w Polsce, finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, przypominamy, że pomoc jest potrzebna także na co dzień. Dla potrzebujących każdy towar ma znaczenie, więc kluczowe jest umożliwienie przedsiębiorcom dokonywania ekonomicznie opłacalnych darowizn niesprzedanych produktów przemysłowych.
[1] Elodie Lamer and Sophie Petitjean, „Hoekstra Wants EU Taxation to Curb E-commerce Waste,” Taxnotes, doc 2024-36107, posted on Dec. 18, 2024.