Jak wynika z danych PIH i CMR Panel,w czerwcu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 7,9% wyższa, natomiast liczba transakcji spadła o 1,4% w porównaniu z czerwcem 2021 r.
W czerwcu obroty sklepów utrzymały się na podobnym poziomie jak w maju, choć liczba transakcji była nieco niższa. Wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z czerwcem ubiegłego roku to efekt wyższych cen, ponieważ zarówno liczba transakcji, jak i liczba opakowań zakupionych produktów była niższa niż przed rokiem. Średnia liczba opakowań w koszyku w czerwcu była niższa niż przed rokiem (a nawet nieco niższa niż w czerwcu 2019, czyli jeszcze przed wybuchem pandemii) , jednak za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była wyższa – w sklepach małoformatowych klienci płacili za jednorazowe zakupy 19,42 zł, czyli o 9,5% więcej niż w czerwcu 2021 r.
W czerwcu wzrosła wartość sprzedaży niemal wszystkich kategorii, jednak w przeliczeniu na litry i kilogramy większość kategorii odnotowała spadki. Najmocniej spadła sprzedaż tych grup produktów, które najmocniej podrożały – kategorie o największym wzroście cen, jak olej, mąki, masło czy kawa mielona. Mimo upałów sprzedaż kategorii wrażliwych na pogodę, jak piwo, lody, woda czy napoje w ujęciu wolumenowym była niższa niż przed rokiem, kiedy temperatury również były wysokie. W czerwcu 2022 r. sprzedaż wody czystej w ujęciu wolumenowym była o 10% niższa niż przed rokiem, sprzedaż piwa spadła o 4%, natomiast napojów gazowanych – o 3%. W ujęciu wartościowym sprzedaż piwa była jednak o około 5% wyższa niż przed rokiem, wydatki klientów na napoje gazowane były natomiast o 9% wyższe niż rok wcześniej.
Sprzedaż lodów w czerwcu 2022 r. była wprawdzie znacznie wyższa niż w maju, jednak w porównaniu z czerwcem 2021 r. sprzedało się o 19% mniej opakowań lodów impulsowych (wartość sprzedaży tej kategorii spadła o 6%) i o 13% opakowań lodów familijnych.
Spadki sprzedaży już kolejny miesiąc z rzędu notują wódki czyste – w czerwcu klienci sklepów małoformatowych kupili o 4% mniej litrów wódki niż przed rokiem, choć wydatki na tę kategorię zwiększyły się o ponad 5%. Wzrosło natomiast zainteresowanie „wódkami smakowymi”, które za sprawą mniejszej zawartości alkoholu, nie drożeją tak mocno, jak warianty czyste. W czerwcu 2022 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 sprzedało się ich o 12% litrów wódek smakowych więcej niż rok wcześniej.
Najwięcej klientów odwiedziło sklepy małoformatowe w środę przed długim weekendem związanym z Bożym Ciałem (15 czerwca), a także w upalny piątek będący jednocześnie ostatnim dniem roku szkolnego (24 czerwca), kiedy klienci potrzebowali orzeźwienia. Na co trzecim paragonie pojawiały się w tym dniu napoje, na co dwunastym lody, przy czym co trzeci klient sięgający po lody, nie kupował już nic więcej.
* Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.