Społeczna odpowiedzialność Biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility, CSR) pojawiła się w Polsce parędziesiąt lat temu i z czasem zaczęła być rozpoznawalna ideą. Przeważnie kojarzy się z filantropią lub drogimi kampaniami największych firm funkcjonujących na rynku, panuje przekonanie, że CSR jest zarezerwowany tylko dla dużych graczy. Czy aby na pewno?
Zacznijmy od samej definicji. Czym jest i czym nie jest CSR?
CSR to filozofia prowadzenia biznesu, wedle której firma powinna brać pełną odpowiedzialność za wpływ swojej działalności na klientów, dostawców, pracowników oraz środowisko. Chodzi w niej o to, by znaleźć równowagę pomiędzy wydajnością i zyskownością, a pożytkiem społecznym.
Firma działająca zgodnie z zasadami CSR zwraca uwagę na swoje otoczenie, zmienia się w zależności od jego potrzeb, dzięki czemu jest pozytywniej postrzegana, jako firma bardziej „ludzka”. Wiele z akcji CSR’owych może wam już być znanych np. producent wody mineralnej prowadzi akcje sadzenia drzew, producent jogurtów przekazuje część dochodów z każdego sprzedanego serka na obiady dla dzieci a producent pasty do zębów organizuje akcje edukacyjne dotyczące higieny jamy ustnej w szkołach.
Wiele osób niesłusznie myli działania CSR z Public Relations. Najważniejszą różnicą między nimi jest to, że działania społecznie odpowiedzialne nie są nastawione na zysk – choć przynoszą go w dłuższej perspektywie, nie jest to celem samym w sobie.
CSR nie jest również filantropią. Owszem często w ramach działań CSR wspiera się różne organizacje charytatywne oraz osoby fizyczne, jednak, jeśli miałyby to być jedyne podejmowane przez firmę działania, to nie możemy tu mówić o społecznej odpowiedzialności biznesu.
CSR jest bardzo zróżnicowany, więc możliwe, że już wprowadziliście pewne działania CSR’owe w swojej firmie nawet o tym nie wiedząc.
Wiele małych i średnich przedsiębiorstw postępuje rzetelnie i etycznie w stosunku do pracowników czy kontrahentów, współpracuje z lokalnymi dostawcami, zwraca uwagę na aspekty ekologiczne czy angażuje się w działania społeczne (organizując zbiórki na szczytny cel, festyny, pikniki), ale nie nazywa tego wszystkiego CSR-emmimo, że takie małe działania nim są i tworzą pozytywny wizerunek firmy. Gdy te aktywności są powiązane z profilem przedsiębiorstwa buduje się obraz spójnego i przemyślanego działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu.
Korzyściami, które uzyskuje firma angażująca się w działania społeczne są przychylność społeczności lokalnej oraz większa rozpoznawalność firmy co przekłada się na zwiększenie zaufania. Będąc firmą odpowiedzialną jesteśmy bardziej transparentni, instytucje takie jak banki czy urzędy przychylniej patrzą na wnioski firm mających pozytywny wizerunek. Pojawia się tu tez marketing szeptany, więcej oddanych klientów polecających nasz sklep oraz ściąganie z rynku najlepszych pracowników.
Katarzyna Stobiecka: koordynator CSR, prywatnie pasjonatka idei społecznej odpowiedzialności biznesu
Autorka bloga www.poczuj-miete-do-csr.pl