Jak wynika z danych CMR, w lipcu 2017 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w w czerwcu 2017 r. i o 3,3% wyższa niż w lipcu 2016 r. Liczba transakcji zaraportowanych w ostatnim miesiącu była o 2% niższa niż w lipcu 2016 r.
W porównaniu z czerwcem br. średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o 1,6%. W lipcu 2017 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,07 zł, czyli o 5,3% więcej niż rok wcześniej.
Tegoroczny lipiec był dość chłodny i deszczowy, co odczuli m.in. producenci piwa, napojów i lodów. Wydatki na piwo, które jest najczęściej kupowanym produktem w sklepach małoformatowych (w lipcu pojawiało się na 27% paragonów) były wprawdzie o około 2% wyższe niż w lipcu 2016 r., ale już w porównaniu z czerwcem br. nieznacznie spadły. Na lody klienci sklepów małoformatowych wydali w lipcu o 8% mniej niż w czerwcu, a liczba paragonów z mrożonymi przysmakami zmniejszyła się w tym czasie aż o 11%. Kapryśna pogoda i niewielka liczba upalnych dni odbiła się również na sprzedaży napojów – w lipcu liczba transakcji z udziałem tej kategorii utrzymała się na poziomie sprzed roku, ale w porównaniu z czerwcem br. obniżyła się o 4%. Największe spadki odnotowały soki, nektary i napoje niegazowane (spadek liczby transakcji o 7% w stosunku do czerwca), a także wody butelkowane czyste i smakowe.
W lipcu w wielu domach zaczyna się przygotowywanie przetworów z warzyw, co znajduje oczywiście odzwierciedlenie w danych paragonowych – pokazują one, że w ostatnim miesiącu w sklepach małoformatowych wyraźnie wzrosła sprzedaż m.in. octu (wydatki były trzykrotnie wyższe niż w czerwcu) i przypraw.
Wśród kategorii, które odnotowały największe wzrosty wartości sprzedaży w ujęciu rok do roku, znalazło się masło – w lipcu 2017 r. wydatki na nie były o prawie 40% wyższe niż rok wcześniej. Wzrost ten wynikał jednak wyłącznie z podwyżek cen masła, ponieważ liczba paragonów z tą kategorią spadła w tym czasie o 6%. Duże wzrosty zarówno w liczbie transakcji, jak i w wartości sprzedaży notują natomiast kategorie kojarzone ze zdrowym stylem życia, takie jak produkty sojowe i ryżowe, chipsy owocowe czy musy owocowe. Mimo dynamicznie rosnącego zainteresowania tego typu produktami, ich udział w całkowitych obrotach sklepów małoformatowych pozostaje jednak znikomy.
Sklepy małoformatowe do 300 m2. obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2., średnie sklepy spożywcze 41-100 m2., duże sklepy spożywcze 101-300 m2. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych | ||||
miesiąc, rok | mdm | rdr | ||
lipiec 2017 | – 1% | + 3,3% | ||
czerwiec 2017 | +3,9% | + 5,6 % | ||
maj 2017 | +7% | +2% | ||
kwiecień 2017 | 0% | -5,7% | ||
marzec 2017 | + 16,6% | + 6,6% | ||
luty 2017 | – 3,2% | + 0,8% | ||
styczeń 2017 | – 15,4% | – 1,7% | ||
grudzień 2016 | +9,7% | – 4,2% | ||
listopad 2016 | – 8,9% | + 0.6% | ||
październik 2016 | – 2,9% | +2,6% | ||
wrzesień 2016 | -4,2% | +9,8% | ||
sierpień 2016 | -2% | +2,4% | ||
lipiec 2016 | +1% | -4% | ||
czerwiec 2016 | -0,3% | +6,7% | ||
maj 2016 | +10,8% | +5,8% | ||
kwiecień 2016 | +1% | +1,5% | ||
marzec 2016 | + 12,5% | +5,5% | ||
luty 2016 | -3,2% | +6,9% | ||
styczeń 2016 | -17,6% | +4,3% | ||
Polska Izba Handlu (PIH) jest branżową izbą gospodarczą handlu detalicznego. Zrzesza ok. 30 000 sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych oraz firmy z otoczenia FMCG, a także firmy usługowe. Działa na rynku od 1997 roku i reprezentuje handel detaliczny i usługi w Polsce. PIH jest jednym z kluczowych partnerów społecznych w procesie tworzenia prawa. Bierze udział w konsultacjach projektów ustaw, konferencjach uzgodnieniowych, posiedzeniach komisji parlamentarnych.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera on-line z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych. Badane są trendy sprzedaży całości asortymentu sklepów, zarówno produktów paczkowanych, jak i zmiennowagowych.